top of page
  • תמונת הסופר/תמומחי בקשר לטיפול

מה צפוי לקרות בפגישה הראשונה בטיפול פסיכולוגי?

עודכן: 8 באוק׳ 2023

מאת: נטע אדלר – עו"ס, פסיכותרפיסטית


קיבלת החלטה לפנות לטיפול פסיכולוגי ולטיפול רגשי. יצרת קשר טלפוני עם המטפל או המטפלת וקבעת זמן לפגישה הראשונה. מה צפוי לקרות בפגישה הטיפולית? מה קורה בפגישה הראשונה? על מה מדברים בפגישה הראשונה בטיפול פסיכולוגי? איך מתמודדים עם המבוכה ולמה הכימיה והקשר הטיפולי אפילו יותר חשובים מגישת הטיפול הרגשי? נעשה קצת סדר כדי להפחית את המבוכה.

מה צפוי לקרות בטיפול הפסיכולוגי ובפגישה הראשונה?

הפגישה הראשונה מוקדשת להכרות. למעשה, כל הטיפול הפסיכולוגי משמעותו היא הכרות. זו הכרות עמוקה ורחבה של המטפלים איתנו המטופלים, ודרך כך הכרות שלנו את עצמו. דרך ההכרות המעמיקה הזו אנחנו מכירים את עולמנו הפנימי, את מה שמניע אותנו בעולם ואת מה שעשוי לסייע לנו להתפתח.


אני נוהגת לרשום בפגישה הראשונה או במספר פגישות ראשונות המוקדשות להכרות. לאחר מכן, אני מניחה לבלוק הכתיבה ולעט. לעתים רחוקות ארשום במהלך פגישה טיפולית.

בפגישה הראשונה, אני מסבירה, כי כיוון שאיני מכירה עדיין וכדי שאזכור פרטים, אני מבקשת רשות לרשום.

הרישום הוא לעיניי המטפל בלבד והפרטים נשמרים בסודיות מלאה.

לעתים קרובות במהלך טיפול, כעבור זמן מהפגישה הראשונה, אחזור לעיין ברישום. הפרטים הרשומים על הנייר יקבלו אז נופך אחר. אוכל אז לחבר בין החוויה הנפשית הנוכחית של המטופלים לבין אירועים ודמויות מפתח מההיסטוריה שלו וההבנה אז תעמיק.


מרכז בקשר לטיפול, טיפול פסיכולוגי וטיפול רגשי מומלץ, הפגישה הראשונה וחשיבות הקשר הטיפולי
הקשר הוא חשוב מאין כמוהו. ישנם מחקרים המצביעים על כך כי איכות הקשר הטיפולי עולה על שיטת הטיפול בתרומה להצלחת הטיפול.

מי מוביל את הפגישה הראשונה ועל מה מדברים?

לרוב, הפגישה הראשונה תהיה מובנית יותר בהשוואה לפגישות הבאות עם התקדמות הטיפול. מבחינה רגשית, ההבניה במפגש הראשוני יוצרת סדר ותורמת לרגיעה.


מטפלים רבים ואני ביניהם, נוהגים להיות אקטיביים ומובילים בפגישת ההכרות, יותר מאשר במהלכו של הטיפול. בהמשך הטיפול, שרביט ההובלה תועבר למטופלים והם אלו שיוזמים ובוחרים בנושאים לשיתוף.

במפגש הראשון, ארצה לקבל מושג אודות שני נושאים חשובים הכרוכים זה בזה.

  • ההיסטוריה האישית של המטופל.

  • סיבת הפנייה לטיפול.

ישנם מטפלים המבקשים מהמטופל לספר על עצמו באופן חופשי. אני נוהגת לשאול שאלות מכוונות.


מה אנשים מבקשים לדוגמה בפגישה הראשונה?

ישנם הפונים לטיפול ומבקשים שלא לחטט בעבר. הסיבות לבקשה כזו יכולות להיות מגוונות. ישנם אנשים מעשיים הרוצים בפתרונות ובכלים פרקטיים לפתרון בעיותיהם. ישנם אחרים אשר חוששים להיפגש רגשית עם זיכרונות של אירועים קשים בעברם ומנסים להימנע ממגע רגשי עמם.

עבור אלו, הפגישה הראשונה עלולה להיות לא קלה. בכדי להקל על השיתוף, אני מעניקה הסבר לבקשה שלי לשמוע אודות ההיסטוריה. הסבר נותן פשר ומובן ויכול לתרום לריכוך ההגנות.


איך העבר והילדות משפיעים על ההווה?

בעיניי, בלתי אפשרי לטפל באדם מבלי להכיר את נסיבות חייו. בעיה או התמודדות בהווה, לא נוצרות בחלל ריק. יש להן מקור. היחסים המוקדמים להם זכינו במשפחת המוצא שלנו, יהיו מרכיב משמעותי וקריטי בעיצוב האישיות שלנו לאורך ההתבגרות וישפיעו על היחסים אותם נבנה בבגרותנו.

אני שואלת אודות משפחת המוצא, היחסים במשפחה, אירועים משמעותיים בחיי המטופל בילדותו ובהתבגרותו. מבקשת שיספרו אם חוו טראומות.

אני מבקשת לשמוע על ההשתלבות במסגרות החינוכיות והחברתיות. חשוב לי לשמוע על קשרים משמעותיים, על תחביבים, על בחירות במסלולי לימודים ועבודה.


אז למה בחרת לבוא דווקא עכשיו?

לאחר שקיבלתי מושג אודות ההיסטוריה וההתפתחות, אני שואלת על סיבת הפנייה. אני מבקשת לשמוע מדוע בחרו המטופלים לפנות לטיפול בעיתוי המסוים הנוכחי, מה מטריד אותם, או במה הם עסוקים. חשוב לי לשמוע על התפתחות הקשיים או ההתמודדויות במהלך השנים, על האופנים בהם התמודדו עם הקשיים בעבר וכן על טיפולים קודמים – אם היו.

במהלך איסוף המידע, אני מקשיבה למטופל הקשבה מרוכזת ומגבשת מחשבות לגבי תוכנית הטיפול. עם סיום ההערכה ואיסוף המידע, אני משתפת את המטופלים במחשבותיי. לפעמים עוד במפגש הראשון. בפעמים אחרות, במפגש השני או השלישי.


איך נבנה הקשר הטיפולי ולמה הוא כל כך חשוב?

במהלך המפגש הראשון, נעשית הכרות ראשונה גם של האינטראקציה בחדר. ניתן להתבונן בחדר, לחוש את האווירה שהמטפלים מייצרים בו. הקשר הטיפולי מתחיל להיבנות.

הקשר הטיפולי חשוב מאין כמוהו. ישנם מחקרים המצביעים על כך כי איכות הקשר הטיפולי עולה על שיטת הטיפול בתרומה להצלחת הטיפול. אם כן, מעבר למסירת המידע והפרטים החשובים, הטיפול בעצם כבר מתחיל עוד בפגישת ההכרות. החויה הטיפולית מתחילה להתרחש. רגשות ומחשבות עולים ויש להם מקום. אפשר וכדאי לשתף במה שעולה.


אז איך הרגשת בפגישה הראשונה?

עם סיום הפגישה הראשונה, אני שואלת על התחושות. ייתכן והמטופלים יחוש הקלה, יתכן ויחוו דווקא קושי. כל מה שעולה הוא חשוב ויקר ערך להבנה ולהתחלה של יצירת קשר מיטיב.

במפגש הראשון או באלו שאחריו, נעשית הסכמה הדדית לגבי נושאים הקשורים במסגרת הטיפול: זמנים למפגשים, צורת תשלום, סודיות וכל מה שמטריד.

אז בואו נתחיל...

> > דברו איתנו או התקשרו 077-5215080, ונעזור לך למצוא את המאצ' לפסיכולוגים ולמטפלים רגשיים מומלצים באזור שלכם.

0 תגובות
bottom of page