top of page
  • תמונת הסופר/תמומחי בקשר לטיפול

המעבר להורות כצומת בקריירה

עודכן: 10 בפבר׳ 2023

אחת מאבני הדרך המשמעותיות ביותר בחיים הינה המעבר להורות, הרגע בו איננו רק זוג – אלא משפחה. זהו רגע מהותי בחיים מבחינות שונות, וכמובן שישנה השפעה גם על התפתחות הקריירה, על מקום העבודה, ועל בחירות שאנו עושים בחיים הנוגעות לצד המקצועי. לעיתים זהו רגע של משבר, לעיתים רגע של התפכחות, ולעיתים גם רגע של בלבול גדול ותהיות על העתיד.


טיפול זוגי לתמיכה במעבר מקריירה להורות, המלצה בקשר לטיפול
בין שכר לקריירה: כשמשפחה נכנסת לתמונה

בין שכר לקריירה: כשמשפחה נכנסת לתמונה

הגורם הראשון שמשפיע על כולנו עם הגעת הילדים לעולם הוא השכר. אפשר לומר כי מרכיב זה בחיינו הופך להיות עיקרי יותר מתמיד, שהרי עכשיו צריך לממן יותר מזוג, ולא צריך להתבייש מלהודות כי משפחה עולה הרבה יותר מזוג – ילדים זו הוצאה, ואנו תמיד נרצה עבורם את הטוב ביותר.

עבור רבים, מרכיב השכר הופך להיות משמעותי ביותר. לפעמים מתחילים לפקפק בבחירות שעשינו עד כה, אולי אי אפשר להחזיק קריירה שלכאורה נראתה כיפית ומספקת, אך מבחינה פיננסית היא בעייתית ביותר. לפתע השיקולים שהיו לנו עד כה עוברים הערכה מחדש, אולי גם עם מעט חרדה וחששות שלא היו קודם לכן. זה יכול להיות מערער ומטלטל, אבל אפשר גם לעצור ולנשום עמוק, ולהסתכל על רגע זה כהזדמנות.

משפחה מכניסה דברים לפרופורציות, פתאום סדרי העדיפויות שלנו בחיים מקבלים משקל אחר. כך עבודה שהייתה נחמדה וכיפית יכולה להתחלף בעבודה שבה ישנה הגשמה עצמית, התפתחות עם עתיד, ומחשבות על קריירה. כאשר שיקול השכר נכנס לתמונה לצד המחשבה על קריירה, על רצינות או אחריות, פתאום מתחילים לבחון לעומק יותר – בעצם, ממה אני רוצה להתפרנס? איך אני רוצה להתפרנס מזה? איך אני הופך את זה לקריירה בה אהיה מסופק/ת וגם מקיים חיי משפחה ברמה שארצה?


שינוי קריירה: לפעמים זה רק עניין של התכווננות

לא תמיד שינוי קריירה הוא מהלך גדול ועצום, לפעמים זהו פשוט מנוע אשר דוחף ומכוון אותנו לכיוון הנכון. אך תחילה עלינו להבין – מהו הכיוון הנכון לנו, מה זה אומר עבורנו קריירה במבנה המשפחתי החדש. בשביל להבין זאת חשוב לשקלל את התמונה המלאה:

  1. מהי רמת השכר שאנו רוצים/צריכים כעת ובעתיד

  2. איזה היקף עבודה מול זמן משפחה אנו מחפשים

  3. מהי מידת האחריות/מעורבות מחוץ לשעות העבודה הפורמליות

  4. באיזה תחום, תפקיד או חברה/פורמט מתאים לנו לעבוד

  5. האם יש לנו את הכלים, הידע והיכולת להחזיק בעבודה כזו לאורך זמן

שאלות כאלו, ורבות אחרות, יכולות לעזור ולהתכוון אל עבר הקריירה המתאימה לנו. פעמים רבות, זה לא אומר בהכרח לשנות את מקום העבודה, אלא דווקא את מה שאני עושה במקום העבודה. למשל, ייתכן ולעבור ממחלקה אחת לאחרת, או מפרויקט אחד לאחר, יכול לעשות את כל ההבדל. לפעמים זוהי בקשה לקידום. לפעמים רילוקיישן. לפעמים רק לשנות את אחוזי המשרה, או את שעות העבודה, או לעבור משכיר לעצמאי ולהפך. אבל לפעמים מדובר במהלך הרבה יותר מורכב, כמו שינוי בית עסק או מקצוע.

מהלכים גדולים בחיים קשה לעשות לבד. חשובה מאוד התמיכה הסביבתית, הרגשת היכולת והמסוגלת לבצע מהלכים כאלו, וגם את הפניות הנפשית להתמקד במעבר מוצלח. לפעמים כרוכה בכך תקופת הסתגלות, אולי גם תקופת למידה והדרכה, ולעיתים גם עלות מסוימת או לכל הפחות ירידה זמנית בהכנסות.

עם זאת, כאשר אנו בוחרים לבצע מהלך גדול כמו שינוי מקצוע, אם אנו בטוחים ומודעים למשמעות הדבר, אם אנו מרגישים כי יש לנו את התמיכה והיכולת לעשות זאת, ואם אנו בטוחים כי הדבר חשוב למשפחה ולנו באופן אישי – זה כנראה הדבר הנכון לעשותו. גם אם לא פשוט כלל ועיקר.

שינוי הוא תהליך, אף אחד אינו מצפה שיתרחש קסם בין-לילה ולמחרת הכול יסתדר במהירות. עם זאת, לפעמים שינוי הוא בדיוק מה שאנו צריכים, במיוחד ברגעים הללו בחיים שמשנים לנו את כל תפיסת העולם. המעבר להורות הוא בדיוק רגע כזה שגורם לנו לבחון מחדש את עצמנו, את הקריירה שלנו, את החיים שלנו. אבל זה לא חייב להיות כואב או מפחיד במובן הרע, זה גם יכול להיות מרגש, אופטימי, ועם פוטנציאל להתחלה חדשה בכיוון הנכון.

ראו גם:


 

bottom of page