top of page
  • תמונת הסופר/תמומחי בקשר לטיפול

הכנה רגשית לקראת מעבר לכיתה א'

עודכן: 28 בדצמ׳ 2023

מאת: כרמלי ליאור- MSW, פסיכותרפיסטית, מטפלת זוגית, מומחית ילדים ונוער, מדריכת הורים מוסמכת


המעבר לכיתה א' הינו שלב התפתחותי נורמטיבי וחיובי של מעגל החיים. שלב זה מהווה חשיפה ראשונה של הילדים לעולם המבוגרים. מועבר הדגש מלמידה חוויתית מותאמת לעבר למידה פורמלית אוניברסלית, בעלת כללים, מטרות וקריטריונים וכן ניתן משוב מידי אודות מידת השגתם. למעבר זה עשויה להיות משמעות בעיצוב תחושת הערך העצמי, הזהות העצמית כתלמיד, וכן תחושת המסוגלות. תהליך ההכנה לכיתה א, מתחיל עם כניסתו של הילד למסגרות החינוך הפורמליות והבלתי פורמליות.


הדרכת הורים והכנה לעליה לכיתה א. מדריכי הורים מומלצים
איך להכין ילדים לכיתה א' וכמה זה חשוב?

התכנית החינוכית בגן חובה מכוונת לעבר תהליך הסתגלות והשתלבות בכיתה א'. תהליך ההכנה למעבר במסגרת הגן חשוב, אך לא מספק מענים מלאים. קיימת אחריות הורית לתמוך את התהליך באופן משלים. תמיכה ייחודית נדרשת במיוחד ,כאשר ידוע על רגישות או קשיים במעברים ושלבי התפתחות מוקדמים.


אתגרים רגשיים ומנטליים בתהליך המעבר

  1. יכולת התמודדות עם מצבים חדשים,מורכבים, ולעיתים אף מעוררי חרדה.

  2. יכולת להתמודד עם מערכת כללים וחוקים

  3. יכולת לשאת תסכול וחווית אי הצלחה

  4. חשיבה סיבתית ואחריות

  5. יכולת תכנון לטווח ארוך

  6. התנהלות עצמאית

  7. התמודדות רגשית עם הצורך למצוא את מקומו מחדש בקבוצת השווים

  8. כיבוד מרחב אישי

  9. יכולת פירוש והבנת הזולת, או מצבים חברתיים מורכבים

  10. יכולת לאמפתיה

  11. ויסות רגשי עם תיווך מועט של דמות חינוכית מבוגרת


מה נוכל לעשות כהורים?

אנסה לאפיין דגשים כלליים לתמיכה רגשית הורית:

  1. חשוב לזכור כי מדובר במעבר נורמטיבי, משמח ומלהיב. הילד רכש לאורך שנותיו במערכת החינוך, ביחסיו עם הדמויות ההוריות, וכן באינטראקציות עם אחיו וקבוצות השווים, מיומנויות וכישורים נדרשים. האמונה המלאה ביכולותיו של הילד, בכוחותיו להתפתח ולהתקדם, משמעותית כקול חיצוני מלווה, ההופך גם לקול פנימי. התלהבות ושמחה גלויה של ההורה מהשלב החדש בהתפתחות יאפשרו ציפייה חיובית.

  2. חשוב לייצר הבחנה בינינו לבין ילדנו, הוא אדם נפרד! לעיתים הורים ,אשר נתקלו בקושי לימודי או חברתי בתקופת בית הספר מפתחים מעורבות רגשית עמוקה וצורך מוגבר להגן על הילד/ה. חשוב לזכור כי הוא נפרד ושונה מאיתנו. דפוסי ההתמודדות והמיומנויות שלו שונים. חשוב לאפשר לו להתמודד על פי אישיותו וצרכיו היחודיים. חשוב לאפשר פרשנות של סיטואציות ומצבים נייטרלית, ולא מתוך עולמו הרגשי של ההורה.

  3. חשוב לתרגל שיח רגשי שאינו שיפוטי, לאפשר ביטוי מנעד רגשות רחב, פחדים ושאלות. תפקיד ההורה לתת מקום ותוקף לחששות ולשאלות. בהמשך לאפשר בחינת פתרונות אפשריים להתמודדות יעילה.

  4. על מנת לסייע בהתמודדות, עם המעבר והפחתת חשש נורמטיבי ממסגרת חדשה, גדולה ובלתי מוכרת. במקביל ובנוסף להיכרות הנעשית על ידי צוות הגן עם מסגרת בית הספר, חשוב כי ההורה יקיים סיור בבית הספר עם הילד באופן עצמאי – היכרות עם המסלול לבית הספר, הצגת מתקני בית הספר החשובים לילד (כיתה, אולם ספורט, שירותים, תחנות הסעה). סיור נוסף זה משמעותי עבור הילד, שכן סיור חד פעמי עם קבוצה ,שונה במהותו מסיור מתווך אישית, על ידי ההורה. סיור אישי מתוך התייחסות פרטנית לעולמו הפרטי, שאלותיו וצרכיו האישיים של הילד ,יאפשר הפחתת חרדה מהלא נודע ומאובדן התמצאות ושליטה.

  5. נמצא כי הנאה מלמידה וחווית הצלחה ,הינם מהגורמים המשמעותיים ביותר ליצירת מוטיבציה לימודית. יש לאפשר לילד חווית הצלחה במסגרת המשפחה ,על ידי מתן משימות בהתאם ליכולותיו, וחיזוק חיובי לכל הצלחה, ולו הקטנה ביותר. משימות אפשריות לקראת כיתה א' יעסקו בהכנה לאתגרים הצפויים בכיתה א'. חשוב לשמר תחושת הנאה וסקרנות מתהליך הלמידה. מומלץ להימנע מיצירת דפוס של "מאבקים" וסנקציות סביב נושא שיעורי הבית. הדבר פוגע בקשר הורה-ילד, וכך מופחתת התמיכה הרגשית ההורית שהילד זקוק לה, במיוחד לנוכח הקושי.

  6. ילדים הזקוקים להרגעה ו"פסק זמן" במהלך היום – ניתן בתקשורת עם המורה להכין "קופסאת הרגעה". הקופסא תעמוד לרשות הילד, וכאשר יחוש כי הוא מוצף רגשית וזקוק לתמיכה, יוכל לפנות אל "הקופסא המרגיעה". בתוך הקופסא ניתן להניח חפצים אישיים מרגיעים לשימושו של הילד (לדוגמא ממתק קטן, צעצוע אהוב, תמונה של חיית מחמד, נשיקה מטאפורית וסמלית מאמא, וכדומה).

  7. אפשר להכין משחקי תפקיד המתארים מצבים מורכבים עתידיים העלולים להיווצר אל מול המורה או קבוצת השווים. לנהל דיון משותף אודות פתרונות אפשריים.

  8. קשר שוטף ואישי בין ההורים למחנכת לעדכון הדדי וחשיבה משותפת אודות הילד וצרכיו נמצא ,כתומך רגשית בהסתגלות הילד למסגרת החדשה. מחנכת, הנתפסת כדמות הורית חיובית ואמפתית, מקדמת תחושה של בטחון ,הרגעה ושייכות.

  9. הורים אשר נחשפו בשלבים מוקדמים בהתפתחות לקושי ברכישת הקריאה/כתיבה ושאר מיומנויות לימודיות הנדרשות בבית הספר – חשוב כי יתמכו את תהליך הלמידה בלימוד משותף. במצבים של חוסר פניות, או כאשר תהליך הלמידה הופך להיות קונפליקטואלי, ניתן להיעזר בהוראה חיצונית. את תהליך למידה זה חשוב להתחיל בלמידה מטרימה, ואף הוראה מותאמת מטרימה, בטרם הכניסה לכיתה א'. גודש המטלות החברתיות והרגשיות, לצד קושי לימודי ממשי לרכוש מיומנויות קריאה, כתיבה עשויה לייצר חוויה המעוררת תסכול ומצוקה מציפה, פגיעה במסוגלות, וכן בדימוי העצמי כלומד. תמיכה והיכרות עם מיומנויות בסיסיות של כתיבה, קריאה וחשבון יאפשרו לילדים עם קשיי ויסות שונים התמודדות מתונה יותר אל מול גודש הגירויים והאתגרים המרובים. בהמשך לכך, כאשר ידוע על קשיי התארגנות, מומלץ לסדר תיק עם ילדכם, כאשר שניכם פנויים לכך. לדאוג ביחד כי יהיה זמין ונגיש עבורו הציוד הלימודי הנדרש לשיעור. אי הבאת ציוד מתאים יוצרת דינמיקה של חוסר שקט ותסכול אל מול המורה, וכן אל מול קבוצת השווים. בהדרגה, ירכוש ילדכם מיומנויות עצמאיות, על ידי תמיכה ומודלינג מצד ההורים.

  10. חשוב לייצר הבחנה בינינו לבין ילדנו, הוא אדם נפרד! לעיתים הורים ,אשר נתקלו בקושי לימודי או חברתי בתקופת בית הספר מפתחים מעורבות רגשית עמוקה וצורך מוגבר להגן על הילד/ה. חשוב לזכור כי הוא נפרד ושונה מאיתנו. דפוסי ההתמודדות והמיומנויות שלו שונים. חשוב לאפשר לו להתמודד על פי אישיותו וצרכיו היחודיים. חשוב לאפשר פרשנות של סיטואציות ומצבים נייטרלית, ולא מתוך עולמו הרגשי של ההורה.

  11. חשוב לתרגל שיח רגשי שאינו שיפוטי, לאפשר ביטוי מנעד רגשות רחב, פחדים ושאלות. תפקיד ההורה לתת מקום ותוקף לחששות ולשאלות. בהמשך לאפשר בחינת פתרונות אפשריים להתמודדות יעילה.

  12. על מנת לסייע בהתמודדות, עם המעבר והפחתת חשש נורמטיבי ממסגרת חדשה, גדולה ובלתי מוכרת. במקביל ובנוסף להיכרות הנעשית על ידי צוות הגן עם מסגרת בית הספר, חשוב כי ההורה יקיים סיור בבית הספר עם הילד באופן עצמאי – היכרות עם המסלול לבית הספר, הצגת מתקני בית הספר החשובים לילד (כיתה, אולם ספורט, שירותים, תחנות הסעה). סיור נוסף זה משמעותי עבור הילד, שכן סיור חד פעמי עם קבוצה ,שונה במהותו מסיור מתווך אישית, על ידי ההורה. סיור אישי מתוך התייחסות פרטנית לעולמו הפרטי, שאלותיו וצרכיו האישיים של הילד ,יאפשר הפחתת חרדה מהלא נודע ומאובדן התמצאות ושליטה.

  13. נמצא כי הנאה מלמידה וחווית הצלחה ,הינם מהגורמים המשמעותיים ביותר ליצירת מוטיבציה לימודית. יש לאפשר לילד חווית הצלחה במסגרת המשפחה ,על ידי מתן משימות בהתאם ליכולותיו, וחיזוק חיובי לכל הצלחה, ולו הקטנה ביותר. משימות אפשריות לקראת כיתה א' יעסקו בהכנה לאתגרים הצפויים בכיתה א'. חשוב לשמר תחושת הנאה וסקרנות מתהליך הלמידה. מומלץ להימנע מיצירת דפוס של "מאבקים" וסנקציות סביב נושא שיעורי הבית. הדבר פוגע בקשר הורה-ילד, וכך מופחתת התמיכה הרגשית ההורית שהילד זקוק לה, במיוחד לנוכח הקושי.

  14. ילדים הזקוקים להרגעה ו"פסק זמן" במהלך היום – ניתן בתקשורת עם המורה להכין "קופסאת הרגעה". הקופסא תעמוד לרשות הילד, וכאשר יחוש כי הוא מוצף רגשית וזקוק לתמיכה, יוכל לפנות אל "הקופסא המרגיעה". בתוך הקופסא ניתן להניח חפצים אישיים מרגיעים לשימושו של הילד (לדוגמא ממתק קטן, צעצוע אהוב, תמונה של חיית מחמד, נשיקה מטאפורית וסמלית מאמא, וכדומה).

  15. אפשר להכין משחקי תפקיד המתארים מצבים מורכבים עתידיים העלולים להיווצר אל מול המורה או קבוצת השווים. לנהל דיון משותף אודות פתרונות אפשריים.

  16. קשר שוטף ואישי בין ההורים למחנכת לעדכון הדדי וחשיבה משותפת אודות הילד וצרכיו נמצא ,כתומך רגשית בהסתגלות הילד למסגרת החדשה. מחנכת, הנתפסת כדמות הורית חיובית ואמפתית, מקדמת תחושה של בטחון ,הרגעה ושייכות.

  17. הורים אשר נחשפו בשלבים מוקדמים בהתפתחות לקושי ברכישת הקריאה/כתיבה ושאר מיומנויות לימודיות הנדרשות בבית הספר – חשוב כי יתמכו את תהליך הלמידה בלימוד משותף. במצבים של חוסר פניות, או כאשר תהליך הלמידה הופך להיות קונפליקטואלי, ניתן להיעזר בהוראה חיצונית. את תהליך למידה זה חשוב להתחיל בלמידה מטרימה, ואף הוראה מותאמת מטרימה, בטרם הכניסה לכיתה א'. גודש המטלות החברתיות והרגשיות, לצד קושי לימודי ממשי לרכוש מיומנויות קריאה, כתיבה עשויה לייצר חוויה המעוררת תסכול ומצוקה מציפה, פגיעה במסוגלות, וכן בדימוי העצמי כלומד. תמיכה והיכרות עם מיומנויות בסיסיות של כתיבה, קריאה וחשבון יאפשרו לילדים עם קשיי ויסות שונים התמודדות מתונה יותר אל מול גודש הגירויים והאתגרים המרובים. בהמשך לכך, כאשר ידוע על קשיי התארגנות, מומלץ לסדר תיק עם ילדכם, כאשר שניכם פנויים לכך. לדאוג ביחד כי יהיה זמין ונגיש עבורו הציוד הלימודי הנדרש לשיעור. אי הבאת ציוד מתאים יוצרת דינמיקה של חוסר שקט ותסכול אל מול המורה, וכן אל מול קבוצת השווים. בהדרגה, ירכוש ילדכם מיומנויות עצמאיות, על ידי תמיכה ומודלינג מצד ההורים.


> > דברו איתנו או התקשרו 077-5215080 ונעזור לך ולכם למצוא את המאץ' למטפלת רגשית או למטפל רגשי

שיתאימו לך ושמומלצים באזור.

bottom of page