top of page
  • תמונת הסופר/תמומחי בקשר לטיפול

כלים פרקטיים לליווי רוחני לגיל השלישי

עודכן: 6 באוג׳ 2022

ליווי רוחני הוא תהליך עמוס יתרונות, כפי שהבינו בשנים האחרונות רבים ברחבי העולם וגם בישראל. הליווי הרוחני מאפשר לקבל תשובות לשאלות חיוניות העומדות ברומו של עולם או מעניינות במיוחד את האדם הספציפי, לפתור בעיות שונות, להעשיר את הידע ולהעניק כלים חיוניים שישפיעו לטובה על הגוף והנפש. זהו תחום עמוס אפשרויות, המשתנות על פי רצונות האדם הפונה לקבל אותו, הניסיון, ההכשרה והידע של המלווה הרוחני, המטרה הראשונית של התהליך וכן הלאה.

אחת האוכלוסיות העיקריות עבורן הליווי הרוחני עשוי להיות יעיל במיוחד הוא בני הגיל השלישי, שרשימת התמורות שהם יכולים לקבל דרך הטיפול מרשימה בכל קנה מידה.


ליווי רוחני בגיל השלישי יכול להפחית בעיות מאפיינות בזקנה, כולל התמודדות עם בעיות פיזיות או קוגנטיביות כמו דמנציה, בדידות, אובדן של אדם קרוב, טראומות, דיכאון ועוד.
ליווי רוחני יכול לשפר את איכות החיים בזקנה בתחומים רבים

מגוון עצום של עולמות תוכן

ליווי רוחני הוא במידה רבה תהליך אינדיבידואלי, כך שאין תהליך אחד אשר דומה למשנהו. העיקרון המרכזי הוא שארגז הכלים הרוחניים העומד בפני שני הצדדים עשוי להיות רחב בכל קנה מידה. המסורת היא חלק בלתי נפרד מהליווי הרוחני, כאשר שימו לב שלא מדובר כאן רק במסורת היהודית. על פי הידע של המלווה הוא יכול לקחת אותו למעשה לכל כיוון שהוא רואה לנכון ושמתאים למאפיינים הספציפיים של המקרה. 

חלק מרכזי בליווי הרוחני הוא ניתוח טקסטים, שאף הם יכולים להיות מכל סוג. במקרה של בני הגיל השלישי, ייתכן מאוד שהרצון יהיה להתמקד בטקסטים קלאסיים או קאנוניים, המלווים את האדם המבוגר במשך שנים: בנקודה הזו בחייו הוא יכול להחליט לרדת בעובי הקורה ולחקור אותם לעומק, תוך השלכה שלהם על החיים שלו עצמו. 

בנוסף לכך נפוץ הניתוח של סמלים ודימויים שונים, שאף הם נוטים להיות רלוונטיים במיוחד לעולם התוכן והמונחים של האוכלוסייה המבוגרת יותר. 


נושאי העיסוק המרכיבים את הליווי הרוחני

כפי שציינו קודם לכן, ליווי רוחני עשוי לעסוק באלף ואחד נושאים המשתנים ממקרה למקרה. בכל זאת המציאות מראה שיש כמה נושאים שנראים רלוונטיים במיוחד עבור האוכלוסייה המדוברת של בני הגיל השלישי. רבים מהם מעוניינים לקבל בשלב זה של חייהם תשובות לשאלות הנוגעות למשמעות החיים, או אפילו למשמעותו של המוות אשר במידה מסוימת ניצב עבורם בשלב הזה מעבר לפינה. לכן העיסוק יכול להיות בטקסטים, בדימויים או בתכנים המעמידים במרכזם סוגיות מהסוג הזה.

ליווי רוחני לבני הגיל השלישי יכול לספק מענה לבעיות המאפיינות את האוכלוסייה המבוגרת בשלב זה של חייהם, לרבות התמודדות עם בעיות פיזיות או קוגנטיביות כמו דמנציה, בדידות, אובדן של אדם קרוב, טראומות, דיכאון וכן הלאה. לעיתים הקשיים האלו נגרמים כתוצאה מהתפקוד הלקוי של האדם המבוגר או מושפעים ממנו. מלווה רוחנית מהשורה הראשונה ידע למצוא את הנקודות הרוחניות הרלוונטיות ביותר עבור קשיים מהסוג הזה, יציע התבוננות חדשה בנושא ועשוי אף לספק פתרונות מעשיים.


כך עושים זאת נכון

מכיוון שהתחום של ליווי רוחני נמצא עדיין בחיתוליו במדינת ישראל, רבים לא יודעים מה עליהם לעשות ולמי לפנות על מנת למצוא את המלווה האידיאלי עבורם. אחד הפתרונות המומלצים ביותר הוא לפנות למרכז "בקשר לטיפול", מרכז מומחים ארצי המאגד בתוכו פסיכולוגיים, מטפלים מקצועיים וגם מלווים רוחניים. לאחר שיחת ייעוץ ראשונית עם אנשי המרכז – שהיא כמובן דיסקרטית ואינה כרוכה בהתחייבות כלשהי – הם ממליצים על מלווים שעשויים להתאים כמו כפפה ליד לאדם המבוגר. 

המיקום הגיאוגרפי הוא חלק מרכזי בבחירה, מכיוון שרבים מבני הגיל השלישי מתקשים להתנייד בצורה נאותה. החדשות הטובות במישור הזה הוא ש"בקשר לטיפול" עשוי להתאים אנשי מקצוע בכל נקודה גיאוגרפית בישראל, שאף יספקו את השירות בבית המטופל או במקום בו הוא מתגורר (למשל בית אבות או מוסד לדיור מוגן).

0 תגובות
bottom of page