top of page
  • תמונת הסופר/תמומחי בקשר לטיפול

ליווי רוחני לחולים בדמנציה

עודכן: 21 ביולי 2022

דמנציה היא אחת המחלות הקשות שאפשר לחשוב עליהן. זהו מצב של ירידה בתפקוד המנטלי והקוגניטיבי פוגעת באדם משמעותית, שלאט לאט מאבד כישורים חיוניים דוגמת ריכוז, קריאה או מחשבה קוהרנטית – עד למצב בו הוא אינו יכול לתפקד עוד באופן עצמאי. למרות שמרגע בו חולים בדמנציה הליך ההידרדרות הוא בלתי נמנע, עדיין יש כמה פתרונות להאט אותו ולשפר את רמת התפקוד של האדם המבוגר. ליווי רוחני לחולים בדמנציה עונה על ההגדרה הזו.


מרכז בקשר לטיפול ליווי רוחני לחולים בדמנציה - אין ספק שדמנציה היא מחלה קשה שבה יורד התפקוד המנטלי והקוגניטיבי, ואיתו כישורים חיוניים כמו: ריכוז, קריאה וחשיבה. ליווי רוחני יכול לעזור!
אין ספק שדמנציה היא מחלה קשה שבה יורד התפקוד המנטלי והקוגניטיבי, ואיתו כישורים חיוניים כמו: ריכוז, קריאה וחשיבה. ליווי רוחני יכול לעזור!

המטרה: לשפר את התפקוד המוחי

ליווי רוחני לחולי דמנציה מקבל על עצמו כמה תפקידים עיקריים, שיכולים יחדיו לסייע משמעותית ליכולת התפקוד של האדם הסובל מהבעיה (לרוב בגילאים מאוחרים).

הדבר הראשון שהליווי הרוחני מאפשר להם הוא להפעיל את מוחם, צעד שלפי כל המומחים עשוי לשפר באופן דרסטי את מצבם של חולי הדמנציה.

המלווה הרוחני יוכל "לאתגר" את חולה הדמנציה בצורות התבוננות שונות על סיטואציות, להפעיל את מוחו בהתייחס לניתוח טקסטים שונים, לטפל בו באמצעות דימיון מודרך ועוד. המציאות מראה שטיפולים מהסוג הזה עשויים להביא ל"הצערת" האדם הדמנטי, מבחינה קוגניטיבית, בכמה שנים.

ליווי רוחני מתבצע פעמים רבות בשנים המאוחרות לחייו של אדם, במטרה להפוך אותם לנעימים פי כמה. בכוחו של הליווי להקל על תסמינים המזוהים עם דמנציה בפרט והגיל המבוגר בכלל, דוגמת כאבים, פחדים, חרדות, תחושות של חוסר אונים, בלבול או אפילו חשש מהמוות.

הטיפול הרוחני עשוי בנוסף לסייע לאנשים הסובלים מטראומות: חלק מהסובלים מדמנציה עונים על ההגדרה הזו, גם אם קשה להם באופן אישי להצביע על כך לפעמים.


אל תוותרו על טיפול מהיר

כלל האצבע עם דמנציה הוא שההתמודדות עם המחלה עשויה להיות פשוטה מעט יותר כאשר מזהים אותה בשלבים מוקדמים יחסית, לפני שההידרדרות המסיבית ביכולת התפקוד תתרחש. זו הסיבה שהאדם המבוגר, וברוב המקרים בעיקר בני המשפחה שלו, צריכים להיות עם האצבע על הדופק ולשים לב להתנהגות בעייתית שלו, שעלולה להעיד על תחילתה של דמנציה. הם בהחלט יכולים ללוות את האדם המבוגר לאורך התהליך, מה שעשוי להקל עליו גם מבחינה נפשית. חלק מהסובלים מדמנציה אינם מוכנים להודות בפה מלא שהם סובלים מהבעיה.

ליווי רוחני נעשה לרוב לפרקי זמן ארוכים יחסית, שיכולים לעמוד גם על חודשים שלמים. עקב כך יש סוגיה אחרת שצריך להתייחס אליה: המקום בו ניתן הליווי. בהתחשב בעובדה שאנשים הסובלים מדמנציה לרוב מתקשים בהתניידות ובתפקוד העצמאי, עקב מצבם, אי אפשר להתפשר מהבחינה הזו.

הבחירה חייבת להיות במלווים המגיעים עם הסיוע שלהם למסגרות שהאדם המטופל נמצא בהן – למשל מוסדות טיפול בקהילה, בתי אבות או בית המגורים (עבור קשישים שכן יכולים להתגורר עדיין בביתם, עם או בלי מטפל צמוד) – כפי שאכן קורה בחלק הארי של המקרים. בכל מקרה חשוב לבדוק כבר בנקודת ההתחלה מהם התנאים העיקריים של מתן השירות, שצפויים להשפיע על אפשרות ההתמדה בו ועקב כך על הצלחת התהליך.


הפתרונות של "בקשר לטיפול"

"בקשר לטיפול" הוא מרכז מומחים בפריסה ארצית, שפנייה אליו יכולה להיות נקודת ההתחלה של אלה הסובלים מדמנציה ובעיקר בני משפחותיהם. המרכז מתמחה בהתאמת מטפלים ואנשי מקצוע מקשת רחבה של תחומים, לרבות פסיכולוגים, מטפלים, עובדים סוציאליים ומלווים רוחניים.

נקודת ההתחלה של הסיוע היא שיחת טלפון ראשונית, בה מבינים יועצי המרכז את מצבו של הקשיש וממליצים על מומחים שיכולים לסייע לו. המרכז מציע אנשי מקצוע בפריסה גאוגרפית רחבה, שיוכלו להגיע לכן בקלות לכתובת המגורים של האדם המבוגר.

0 תגובות
bottom of page