top of page
  • תמונת הסופר/תמומחי בקשר לטיפול

איך טיפול רגשי בגישת פסיכולוגית העצמי עוזר לטיפול באכילה רגשית, בעודף משקל ובהשמנה?

עודכן: 1 באפר׳

מאת: רוני מייזליש, עובד סוציאלי קליני, פסיכותרפיסט ומטפל רגשי


למה דווקא טיפול רגשי עוזר לטפל בהשמנה ובעודף משקל? איך טיפול בגישת פסיכולוגית העצמי של קוהוט עוזר? איך מסבירים בגישת פסיכולוגית העצמי של קוהוט את האכילה הרגשית וההשמנה? מה הקשר בין הצורך בהזנה רגשית לתשוקה לאוכל? למה אם לא מטפלים במקור הרגשי להשמנה ולעליה במשקל, הוא פשוט חוזר ואף עולה?


מחקר תופעת השמנה גדל, אך המיקוד במקורות הרגשיים להשמה יחסית רזה

תופעת ההשמנה רווחת בשנים האחרונות בעיקר בעולם המערבי. לפי הסטטיסטיקה כ-30% מהאוכלוסיה סובלים מעודף משקל או מהשמנה. כמעט כל המומחים שעוסקים בהשמנה מסתכלים על ההשמנה מזוייות רבות כמו: תזונתית, תרבותית, תרופתית או כירורגית, אך חסרה התייחסות לסיבות הרגשיות לעלייה במשקל.

מעטים מהמחקרים דנים בקשר בין אכילה רגשית, לטראומה מורכבת, לאלימות ולהשמנה. מומחים מעטים עוסקים בשאלה למה אנשים באמת רעבים? ומה התפקיד הפסיכולוגי של השומן? פסיכולוגים ומטפלים רגשיים מעטים מתמחים בטיפול נפשי-רגשי ממוקד לאנשים הסובלים מעודף משקל.



מה הן הגישות המקובלות לטיפול רגשי בהשמנה?

ישנן כמה דרכים וגישות מקובלות לעזור לאנשים שסובלים מעודף משקל כמו לדוגמה:

  • טיפול ע"י חיבור בין האירוע, לפרשנות, לרגש שעולה לאחר הפרשנות ולהתנהגות של האכילה הרגשית.

  • טיפול ע"י בירור ומודעות שמסייעת להעלות תובנות שעשויות לשנות את ההתנהגות. יש גם אנשים ששיטה זו לא מספיקה להם ולמרות שה״אסימונים נופלים״, התנהגותם לא משתנה כפי שהם רוצים.


איך מטפלים באכילה רגשית לפי גישת פסיכולוגית העצמי של קוהוט?

טיפול רגשי בגישת פסיכולוגית העצמי (Self Psychology) של קוהוט מוכיחה את עצמה כגישה אפקטיבית לטיפול פסיכולוגי במקורות הרגשים של ההשמנה, עודף המשקל ואף הפרעות אכילה.

המטרה הטיפולית לפי הגישה היא ליצור קשר אמפתי בין המטפלים למטופלים שיאפשר למטופלים להתניע שוב את תהליך הצמיחה הרגשי ש"תקוע". בשלב זה המטופלים יבקשו מן המטפלים להענות לצרכים הרגשיים שלהם. במקרים שהמטפלים יצליחו להיענות ולשקם את תהליך הצמיחה, שקהוט כינה אותו "The Restoration of the self", דרך היכולת להבין את המטופל "מבפנים" ("walking in his/her shoos") אז, המטופלים יחושו חזקים, מלאי חדווה ושקט ולכן גם אם יחושו אירועים מורכבים בחיים, הסיכוי שיצטרכו להזדקק לאכילה הרגשית כמנחמת ומפצה – יקטן.


מה הם 3 המרכיבים המרכזיים שחשובים בגישת פסיכולוגית העצמי לטיפול רגשי בהשמנה?

גישת פסיכולוגית העצמי מדגישה את חשיבות המבנים הנפשיים ואת התהליך שבו מתחזק או נחלש ה-"Self" ולכן גישה זו מפרשת את המושגים הבאים באופן מיוחד:


#1 האם העלאת המודעות אצל המטופלים היא תנאי לריפוי?

המודעות לא הכרחית ויש מרכיבים אחרים שיותר משמעותיים בתהליך הריפוי הנפשי.


#2 מה המשמעות של ההתנגדות וכיצד מטפלים בה?

המשמעות איננה במיקוד בשאלה האם ואיך המטופלים שומרים על עצמם ואיך ״מסירים״ את ההתנגדות, אלא היא קשורה למושג ״תיאטרון הגוף״. לפי הגישה, מטרת ההתנגדות של המטופלים היא לאותת למטפלים שהם לא בהתייצבות אמפתית מספקת, והם בעצם מבטאים בקשה להיענות אמפתית.

במקרים שהמטפלים מצליחים ליצור תסכולים נסבלים יוצר ״כשל אופטימלי״. תסכולים "קטנים" אלו בעצם יוצרים את ההקשר שבו נבנים המבנים הפנימיים של המטופלים לאובייקטים העצמיים שלהם. בניית המבנה הפנימי של המטופלים יאפשר להם חזרה ושיקום התהליך, הנקרא עפ"י קוהוט "הפנמה ממירה״ (Transmuting Internalization). מונח זה מתייחס לכך שתפקידים נפשיים שקודם בוצעו ע"י אחרים מופנים עכשיו במבנים הנפשיים של המטופלים. כך בעצם מתגבש מבנה מלוכד, יציב וחיוני של העצמי. מבנה עצמי כזה מאפשר למטופלים להתקדם במסע הצמיחה.


#3 האם מושג הדחף משמעותי ואיך מפרשים אותו?

לפי גישת פסיכולוגית העצמי הדחף הוא משני, והוא בעצם תוצאה וביטוי להתפרקות ולאיום ממשי על לכידות העצמי, ולא עומד בפני עצמו. מושג הדחף פחות בולט בקונוטציה של דחף מולד, ראשוני, מוגזם, כפייתי או הורס.

כאשר מדברים על אכילה רגשית - הדחף לאכילה רגשית, כפייתית, מוגזמת, או התמכרותית מבטאת תגובה לפגיעה אנושה בעצמי. האכילה הרגשית בעצם מבטאת רצון להחזיק ולשמור בשאריות העצמי שעדיין נותרו.


איך טיפול רגשי עוזר לטפל באכילה רגשית, בהשמנה ובהפרעות אכילה?

טיפול רגשי בהשמנה, בעודף משקל ובהפרעות אכילה מהווה אתגר גדול למטפלים. אנשים רבים שסובלים מעודף משקל, הצליחו בעבר להוריד ממשקלם, אבל בדרך כלל לאחר כמה חודשים או שנים המשקל חוזר ואף עולה.


בטיפול רגשי בהשמנה לפי גישת פסיכולוגיית העצמי העבודה המרכזית עוסקת בצרכי ההזנה הראשונים שהמטפלים אמורים לספק למטופלים כמו: נראות, הישענות ותאומות ("העברת תאומות" "Twinship transference").

ככל שתהליך הטיפול מעמיק, כך העצמי של המטופלים הופך להיות יותר שקט, חזק ובעל חדווה. כך פוחתת הכמיהה לאכילה רגשית מתוך צורך להרגיע ולנחם.


בשורה התחתונה, צריך להזין תחילה את הנפש ולא להתמקד בהרגלי תזונה קשים להתמדה

טיפול רגשי בהשמנה בגישת פסיכולוגית העצמי מטפל במקורות הרגשיים העמוקים להשמנה, ולכן פוחת הסיכוי לעליה חוזרת במשקל כפי שקורה בדיאטות ובשינויים התנהגותיים בתזונה.



> > דברו איתנו או התקשרו 077-5215080 ונעזור לך למצוא את המאצ' למטפלים רגשיים ופסיכולוגים המטפלים בהשמנה, בעודף משקל או בהפרעות אכילה שמומלצים באזור שלך.



פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page