top of page
  • תמונת הסופר/תמומחי בקשר לטיפול

התמודדות עם דמנציה

עודכן: 6 באוג׳ 2022

דמנציה היא קבוצה של מחלות עם מכנה משותף אחד: הן כרוכות בפגיעה חמורה ביכולת הקוגניטיבית של האדם, פגיעה שרק הולכת ונעשית מורכבת יותר עם הזמן. 

דמנציה ידועה כיום כמחלה כרונית שאי אפשר לרפא או לטפל בה לחלוטין, אבל זה ממש לא אומר שאין מה לעשות. כיום יש מגוון שיטות וטיפולים שעשויים לרכך את תסמיני הדמנציה ואף להאט משמעותית את קצב ההתקדמות של המחלה, כך שהטעות הגדולה ביותר שיש לעשות היא לקחת את המצב כמובן מאליו או כגזירת גורל.


דמנציה, קבוצת מחלות כרוניות הפוגעות באופן חמור בקוגניציה, איש יש גם מה לעשות
דימנציה, קבוצת מחלות כרוניות הפוגעות באופן חמור בקוגניציה, איש יש גם מה לעשות

התאמת הטיפול

ככל שמאבחנים את הדמנציה בשלב מוקדם יותר, כך הטיפול בה נעשה מעט פשוט יותר. בתחילת הדרך, כאשר האדם חווה קשיים קוגניטיביים אך עדיין לא מגלה דמנציה קלינית, הטיפול הוא בעיקר מניעתי. הוא כולל פעולות שונות שתכליתן איזון של גורמי הסיכון שעלולים להביא למחלות לבביות וכלי דם (דוגמת יתר לחץ דם), פעילות מוחית ואף פעילות גופנית.

כאשר מדובר בדמנציה קלינית – ועל פי ההערכות כ-15-10% מהאנשים הסובלים מירידה קוגניטיבית קלה מגיעים למצב זה – תמונת הטיפול הופכת למורכבת יותר ומשתנה בהתאם לסוג הספציפי של הדמנציה ולשלב ההתפתחות שלה. 

פעמים רבות יחליט הרופא המטפל על התאמה של תרופות לייצוב ולהאטת הירידה בתפקוד הקוגניטיבי, כאשר הצפי הוא לטיפול ממושך בתרופות שעשוי להגיע גם לשנה או לשנתיים: בעיקר מדובר כאן בתרופות ממשפחת מעכבי האצטיל-כולין-אסטרז, תרופות לוויסות המערכת הגלוטמטרית או תרופות לתסמינים ההתנהגותיים שהאדם חווה. 

האדם חייב להימצא תחת מעקב, במסגרתו ניתן יהיה להחליט על החלפת הטיפול או ביצוע שינויים נקודתיים בו. עם החמרת הבעיה, חרף הטיפול, סביר שהרופא יחליט שכבר אין טעם בנטילת תרופות. אלא יש להתקדם לשלבים הבאים במשוואת הטיפול, וזה כבר סיפור אחר.


הצדדים הנפשיים של הדמנציה

חשוב לשים לב שדמנציה לא משפיעה אך ורק על התפקוד הקוגניטיבי של האדם, אלא עלולה לפגוע בו גם במישור הנפשי. רבים מחולי הדמנציה מפתחים עם הזמן תסמינים נפשיים, לרבות הזיות, אי שקט, מחשבות שווא, קשיים בשינה, דיכאונותחרדות וכן הלאה. חלק מהבעיות נובעות מיכולת התפקוד המוגבלת של האדם, שעלול לפתח עקב כך בדידות או לחלופין לחוש שהוא נטל עבור הסביבה שלו. 

בחלק מהמקרים יוחלט על מתן תרופות לטיפול בתופעות הנפשיות, אם כי רצוי לא להתבסס עליהן לאורך זמן עקב תופעות הלוואי והסיכונים הפוטנציאליים, בעיקר (אבל לא רק) בעת נטילה ממושכת שלהן.


טיפול קוגניטיבי בדמנציה

לטיפול הקוגניטיבי חשיבות מכרעת במשוואת הסיוע לחולי הדמנציה למיניהם. יש כאן מכלול רחב של התערבויות אפשריות, לרבות טיפולים קוגניטיביים התנהגותיים, טיפולים לחיזוק תחושת המציאות, תגבור של מיומנויות חשיבה וכן הלאה. הטיפולים הקוגניטיביים מסייעים פעמים רבות כאשר הם ניתנים בשילוב עם פתרונות אחרים, הן קונבנציונליים והן אלטרנטיביים. 

חלק מתוכניות הטיפול נועדו לשפר את מצבו של האדם תוך הפעלת מוחו וחושיו, אך בעיקר מתן עונג: לדוגמא טיפול באמנות. לכך ניתן להוסיף תוכניות המבוססות על התערבות סביבתית, המבוססת לרוב על שינויים בהרגלי החיים של האדם החולה או בסביבת המגורים שלו. בדרך זו חומות ההתנגדות שלו לקבלת הטיפול עשויים להיפרץ ולשפר את יעילותו.


נקודת ההתחלה שלכם: מרכז "בקשר לטיפול"

"בקשר לטיפול" הוא מרכז מומחים ארצי לטיפולים פסיכולוגיים, שפועל מאז שנת 2007. תחת המטרייה הרחבה של המרכז תמצאו שורה ארוכה של מטפלים פסיכולוגיים בפריסה ארצית רחבה, המותאמים לכל אדם על פי הצרכים הנקודתיים שלו, דרישות הטיפול וגם המיקום הגאוגרפי שלו. המרכז מבצע התאמה דיסקרטית של נותני השירות, ללא התחייבות מצידם של הפונים.

לקריאה נוספת:

0 תגובות
bottom of page