top of page
  • תמונת הסופר/תמומחי בקשר לטיפול

דיכאון בקרב קשישים

עודכן: 11 באוג׳ 2022

הגיל השלישי הוא פתח להרבה מאוד חוויות. הבעיה היא שבגיל הזה גם עלולים הקשישים לפתח תחושות שליליות, שמגיעות בחלק מהמקרים עד לרמה של דיכאון. הדיכאון עלול לשבש את חייו של האדם המבוגר, להשפיע על היחסים שלו עם הסביבה ואף לטמון בחובו תסמינים נפשיים ואפילו פיזיים. מדובר בבעיה נפוצה יחסית שעלולה לתקוף כל קשיש, אבל החדשות הטובות הן שיש לה פתרון.


מרכז בקשר לטיפול, לצערנו, דיכאון מאוד נפוץ אצל קשישים, החדשות הטובות שאפשר להקל
לצערנו, דיכאון מאוד נפוץ אצל קשישים, החדשות הטובות שאפשר להקל

ממה נובע דיכאון בקרב קשישים?

לא חסרות למרבה הצער סיבות שיכולות להסביר מדוע דיכאון הוא מנת חלקם של קשישים רבים. זה מתחיל עם התפקוד הפיזי של האדם המבוגר, שנפגע באופן כמעט טבעי עם השנים. כאשר הוא סובל מכאבים עזים ומתקשה לתפקד, במקרים החמורים עד לרמה של חוסר יכולת לעשות זאת בצורה עצמאית, התחושות השליליות צפות ועלולות להתפתח לכדי דיכאון: חשבו על קשיש אשר אינו מסוגל לצאת מביתו עקב המצב הפיזי שלו, או חש שהוא נטל עבור הסובבים אותו. כמובן ששיפור המצב הגופני יכול לסייע גם בפן הנפשי, אבל זו לא משימה פשוטה גם כן.

קשישים רבים חווים בגילאים המתקדמים של חייהם בדידות, המגדילה אף היא את הסיכויים לדיכאון. חלק מהם חווים אובדן של אדם קרוב – למשל בן או בת הזוג – ונותרים להתגורר בגפם. אחרים סובלים מריחוק מהמשפחה או מעודף של זמן פנוי שגורם לכך שהקשיש חש שחייו מאבדים במידה מסוימת משמעות.


דיכאון אינו גזירת גורל

גם אם צפויה עלייה של תחושות שליליות אצל כל קשיש, מסיבות שונות, כמו אי קבלת הזיקנה אסור לקחת את ההידרדרות במצב הרוח כמובנת מאליה. אנחנו חיים בעידן בו יש את כל המפתחות לאיכות חיים גבוהה ולשיפור שגרת החיים. הקשיש יכול לקבל סיוע או זכויות כלכליות, לדוגמא, המשפרים עבורו את המצב. כיום עם התפתחות הרפואה המודרנית יש שלל כלים לשיפור המצב הפיזי ולהתמודדות עם בעיות גופניות ומחלות, אפילו מחלות כרוניות.

טיפול פסיכולוגי או אפילו פסיכיאטרי הופך בתנאים האלה לאחד מאפיקי הסיוע המומלצים והיעילים ביותר עבור בני גיל הזהב. זו ממש לא בושה לפנות לקבלת סיוע, במסגרתו יכול בעל המקצוע לסייע בהבנת שורשי הדיכאון ובאספקת פתרונות: בין אם בצורה של מפגשים אישיים, סדנאות, תרופות או כל דבר אחר. כמובן שרצוי לוודא שבעל המקצוע אליו פונים הוא מנוסה בעבודה עם האוכלוסייה המבוגרת, מכיוון שחוקי המשחק של הסיוע לה עשויים להיות שונים.


חשוב לטפל בבעיה מוקדם

שימו לב שלא רק האדם המבוגר צריך להיות מודע לאופי הבעיה ולהיקפה. פעמים רבות אלו שצריכים לזהות את הדיכאון הם בני המשפחה שלו, ולו מכיוון שהקשיש לא תמיד יכול או מעוניין לייחס את המצבים השליליים האלה לעצמו. המשפחה צריכה להיות שם בשביל האדם המבוגר לכל אורך הדרך, כולל הזיהוי הראשוני של הבעיה המתפתחת אצלו.

כמו בהרבה בעיות נפשיות אחרות, גם במקרה הזה ההתמודדות עם המצב צפויה להיות פשוטה יותר כאשר מטפלים בבעיה עוד בשלבים הראשונים שלה, לפני שהיא מתפתחת לממדי ענק.


הפתרונות של "בקשר לטיפול"

"בקשר לטיפול" הוא מרכז מומחים רב תחומי, המספק פתרונות גם עבור בני גיל הזהב המתמודדים עם דיכאון. המרכז מאגד תחתיו פסיכולוגים , מטפלים ומלווים רוחניים עתירי ניסיון, אשר מותאמים לאדם המבוגר על פי הצרכים הנקודתיים שלו, דרגת החומרה של הבעיה ממנה הוא סובל, המיקום הגיאוגרפי וכן הלאה.

לאחר שיחת ההתאמה הראשונית עם אנשי המרכז מקבל הפונה המלצה על בעל מקצוע שיוכל לסייע לו. מכאן ועד לשיפור התחושות האישיות, או אפילו התמודדות ראויה עם הדיכאון, הדרך אינה חייבת להיות ארוכה.

0 תגובות
bottom of page