top of page
  • תמונת הסופר/תמומחי בקשר לטיפול

ליווי רוחני במוסדות לזקנים

עודכן: 21 ביולי 2022

זה לא סוד שבשנים האחרונות תוחלת החיים בעולם המערבי, כולל בישראל, נמצאת במגמת עלייה משמעותית. הבעיה היא שבשנים המאוחרות של החיים, האדם המבוגר עלול למצוא את עצמו מתמודד עם הרבה מאוד קשיים: פיזיים, נפשיים, קוגנטיביים ואחרים. הפתרון לכך נמצא פעמים רבות במישור הרוחני, כשהחדשות הטובות הן שהקשיש לא בהכרח צריך להתאמץ על מנת למצוא אותו. ליווי רוחני במוסדות לזקן עשוי לעשות את ההבדל.


מרכז בקשר לטיפול, תוחלת החיים בעולם ובישראל עולה. זקנים לנדרשים להתמודד עם הזקנה ולקבל אותה בצורה בריאה ונכונה - הפיתרון ליווי רוחני לגיל השלישי
תוחלת החיים בעולם ובישראל עולה. זקנים לנדרשים להתמודד עם הזקנה ולקבל אותה בצורה בריאה ונכונה - הפיתרון ליווי רוחני לגיל השלישי

כשהצד הרוחני עושה את ההבדל

העיסוק ברוחניות יכול לסייע לבני הגיל השלישי לקבל נקודת מבט חדשה – ואפילו אופטימית ורחבה יותר – על החיים שלהם. שאלת העיתוי היא משמעותית מבחינת העיסוק ברוחניות, ונראה שאין תקופה טובה יותר מאשר גיל הזהב לעשות זאת. בגיל הזהב סדר העדיפויות של האדם משתנה, כאשר רבים מהקשישים עוסקים פחות בחומריות ובמרדף המתמיד אחר פרנסה (שליווה אותם ככל הנראה במשך עשרות שנים). יש להם זמן רב יותר לעסוק בנושאים שבשגרת החיים הלחוצה נשארים מאחור, דוגמת העולם הרוחני שלא תמיד אנחנו מעניקים לו את תשומת הלב המגיעה לו בשנים המוקדמות של חיינו.

מה שחשוב לא פחות הוא שהעולם הרוחני יכול לספק תשובות לשאלות מהותיות אשר עולות בגיל הזהב. בשלב זה רבים מהקשישים מתחילים לחשוב בצורה מקיפה יותר על שאלות קיומיות וכמובן שגם על המוות. הם מחפשים משמעות לחיים ולא תמיד מוצאים אותה. בתנאים האלו רבים מהם מפתחים תחושות שליליות כלפי עצמם והסביבה, לעיתים עד לרמה של דיכאון שרק מחמר את המצב.

העיסוק ברוחניות יכול לספק להם תשובות לשאלות שמעסיקות אותם או אפילו לראות את השלב בחיים בו הם נמצאים (ויש שיגידו אפילו את המוות) בצורה אופטימית יותר. עקב כך המבוגרים יכולים להיות מועצמים, לשפר את מצבם הנפשי ולהרחיב את הידע שלהם. אחד היתרונות של כך הוא שהקשישים מפעילים את מוחם, מה שעשוי לשמור על מצבם הקוגנטיבי תקין באופן יחסי ולהאט את ההידרדרות הטבעית שלו.


יתרונות קבלת הסיוע במוסדות לקשישים

ליווי רוחני, כשמו כן הוא, מבוסס על קשר הדוק הנוצר בין שני הצדדים לאורך תקופה שיכולה להיות גם ארוכה. כדי שהוא יפיק תוצאות חיוביות נדרשת התמדה משני הצדדים, וגם הרבה מאוד סבלנות.

המציאות מראה שפשוט הרבה יותר לעשות זאת כאשר הקשיש אינו צריך להתאמץ יותר מדי כדי לקבל את הליווי – כמו במקרה של מלווה המגיע עד למוסד בו הקשיש מתגורר, בין אם בית אבות, מוסד לדיור מוגן, ביתו הפרטי או כל פתרון מגורים אחר. אסור לשכוח שרבים מבני גיל הזהב הם בעלי יכולת תפקוד עצמאי נמוכה עקב קשיים פיזיים או קוגנטיביים, כך שהתניידות למקום קבלת הסיוע היא עבורם משימה מורכבת עד בלתי אפשרית.

כאשר מקבלים ליווי רוחני במוסדות לזקן, סבירות גדולה שהיעילות שלו תהיה גבוהה יותר. הסיבה היא שהאדם המבוגר נמצא בסביבה שהוא מכיר ושאינה מאיימת עבורו, כך שהוא יכול לתפוס את התהליך בצורה חיובית יותר ולהירתם אליו בפה מלא. זאת בניגוד לאלטרנטיבה של קבלת הטיפולים במקום שאינו מוכר ולכן גם מאיים, תרחיש בו אחוזי ההצלחה של הליווי צפויים להיות נמוכים פי כמה.


"בקשר לטיפול" הוא מרכז מומחים ארצי, ששם לו למטרה לסייע לאוכלוסיות מגוונות – כולל קשישים – לקבלת טיפולים פסיכולוגיים. מאז הקמתו ב-2007 איגד בתוכו המרכז שורה ארוכה של מטפלים פסיכולוגיים מנקודות שונות בישראל, המותאמים באופן מלא לצרכי הפונים לאחר שיחת ייעוץ ראשונית עם אנשי המרכז. התהליך עצמו נעשה בצורה דיסקרטית ואינו כרוך בתשלום או בהתחייבות.

0 תגובות
bottom of page