top of page
  • תמונת הסופר/תמומחי בקשר לטיפול

התמודדות ושליטה על כעסים

עודכן: 18 ביולי 2022

כעס הוא רגש שלילי, אבל בהחלט טבעי. כל אחד ואחת מאיתנו חווה כעס מפעם לפעם. הקושי רב יותר אצל אנשים אצלם הכעס מגיע עד לרמה של התפרצות זעם, כך שלתחושות השליליות נלוות התנהגויות דוגמת יציאה משליטה, אובדן פרופורציות ואף אלימות פיזית או מילולית. אם מוסיפים לכך אנשים אשר חווים כעסים עמוקים באופן תדיר יחסית, מבינים מדוע מדובר בבעיה גדולה הדורשת פתרון. 

החדשות המעודדות הן שכיום יש מגוון כלים להתמודדות ושליטה עם כעסים, המאפשרים לטפל בבעיה כאן ועכשיו – מבלי להמתין עד יעבור זעם.


בקשר לטיפול, המלצה על טיפול פסיכולוגי וטיפול רגשי לשליטה בכעסים אצל ילדים ומבוגרים
התמודדות ושליטה בכעסים, לא לחכות עד יעבור זעם

ממה נובעות התפרצויות כעס?

אי אפשר להצביע על סיבה חד משמעית המביאה לכך שאדם מסוים יחוש התפרצויות כעס בלתי נשלטות. ההנחה עם זאת היא שמדובר בגורמים אישיותיים שונים, שחלקם נגרמים עקב העבר של האדם: למשל אדם הגדל בתוך בית בו ההורים נטו לכעסים (ועל אחת כמה וכמה לאלימות על סוגיה). 

כמובן שגם התנאים הסביבתיים עשויים להשפיע. זה לא סוד שאצל רבים החיים רווים בלחצים ובמתחים, אשר מקשים עליהם להישאר רגועים. בתנאים האלו נראה שלא דרוש הרבה על מנת להצית את התקף הכעס. ניסיון לשמור על אורח חיים רגוע ככל האפשר הוא חלק מהפתרון, אולם מדובר בעולם רחב הרבה יותר.


דרכים להשגת שליטה על כעסים

התמודדות ושליטה על כעסים מתחילה בדרך כלל מהנקודה בה האדם מבין שהוא סובל מבעיה הדורשת פתרון, ורצוי שעה אחת קודם. לעיתים הסביבה הקרובה אליו היא שתדרבן אותו לעשות זאת או אפילו תדרוש ממנו, בעיקר לאחר מקרים בהם אותו אדם "עבר את הגבול". הנקודה העיקרית היא שככל שמטפלים בבעיה מוקדם יותר, וככל שמנסים לרדת לעומקה, כך תמונת ההתמודדות איתה הופכת למעט פשוטה יותר.

טיפולים פסיכולוגיים ונפשיים שונים הם כמעט תמיד חלק מהבעיה. בטיפול הפסיכולוגי, המטרה היא לנסות להבין את השורשים העמוקים של הכעסים, שלעיתים מסתתרים עמוק בתוך תת המודע – מה שלוקח אותנו למחוזות של פסיכואנליזה. בחלק מהמקרים מוחלט על טיפול פסיכיאטרי, הכולל בין השאר תרופות הרגעה להתמודדות עם התסמינים. החיסרון הוא שהטיפול אינו פותר בהכרח את הבעיה מהשורש, ואף טומן בחובו תופעות לוואי לא נעימות.

טיפולים באמצעים הכלים הרחבים המוצעים כיום – לרבות טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) השם דגש על שינוי דפוסי המחשבה שיאפשר שינויים התנהגותיים בהמשך, טיפול במוזיקה או אפילו טיפול באמצעות בעלי חיים – עשויים לחולל את התמורות החיוביות להן מצפים בחייו של האדם. 


טיפול אישי, או קבוצתי?

התפרצויות כעס הן לרוב תהליך אישי, אשר הנסיבות הספציפיות שלו משתנות מאדם לאדם. לכן אפשר להבין מדוע בחלק גדול מהמקרים מדובר בטיפול אישי, הנעשה בין המטפל למטופל בלבד. עם זאת, יש אופציות אחרות שיכולות להיות יעילות במצב נתון. טיפול זוגי או משפחתי מתאים למצבים בהם הכעסים מקשים על האדם לנהל את היחסים עם הסביבה הקרובה לו. הם יוצאים מנקודת הנחה שלעיתים נדרשת הירתמות של כל בני הבית במטרה לסייע בהתמודדות עם הכעסים.

סדנאות לשליטה בעצבים הן פתרון מקובל נוסף, שזכה לפופולאריות הולכת וגוברת בזכות הסרט "סדנא לעצבים" משנת 2003 (בעקבותיו נעשתה גם סדרה). הרציונל כאן הוא שאפשר בהחלט להשתמש בכוחה של הקבוצה כדי לשפר את ההתמודדות עם הכעסים, לקחת דוגמאות מאחרים ולקבל השראה.


הכירו את "בקשר לטיפול"

מרכז המומחים "בקשר לטיפול" יכול להיות נקודת ההתחלה שלכם להתמודדות עם הכעסים ולהשגה מחודשת של השליטה בחייכם. מרכז המומחים רב הארצי מציע מגוון רחב של מטפלים בכל רחבי הארץ, אשר מותאמים לכל אדם על ידי צוות המרכז לאחר בחינת ממדי הבעיה והיקפה, השפעתה על החיים, רצונות המטופל וכן הלאה. 

לקריאה נוספת:

0 תגובות
bottom of page