top of page
  • תמונת הסופר/תמומחי בקשר לטיפול

פחד מג'וקים וחרקים – איך אפשר להתגבר על הפחד בעזרת טיפול?

עודכן: 6 באוג׳ 2022

הם קטנים, זוחלים, מהירים ומגעילים, אך זה אינו פחד מג'וקים וחרקים. כאשר מדובר בפחד אמיתי, מדובר בדבר מה אשר חורג את גבולות ההיגיון. מדובר בפחד במובן כל כך עמוק ומטריד, עד כי הפחד משתק, מבעית, ממוטט ולעיתים אף מוציא מאיזון למשך זמן ארוך. ישנו מה לעשות, לא חייבים לחיות בפחד ולסבול לנצח – וזה מתחיל בלקיחת אחריות על התחושות והמחשבות שלנו עצמנו.


למרכז בקשר לטיפול, פסיכולוגים, פסיכותרפיסטים ומטפלים רגשיים מומלצים לטיפול בחרדה מג'וקים וחרקים ובכלל מחרדה בכל האזורים בארץ: בדרום, בצפון, במרכז, בשפלה, בגליל ובמקומות קרובים בארץ.
הפחד משתק, מבעית, ממוטט ולעיתים אף מוציא מאיזון למשך זמן ארוך, איך יש מה לעשות!

פחד מג'וקים וחרקים והתופעות הנפשיות הנלוות לו

חשוב להבין כי פחד אשר מביא לכדי טיפול נפשי אינו פחד במובן הפשוט של המילה. לא מדובר בחשש או גועל, תחושות אשר כנראה חווים רבים מהאנשים אשר נתקלים בחרקים מסוגים שונים. מדובר בפחד כל כך עמוק עד כי הוא מזעזע את המערכת הנפשית כולה, לעיתים גם את המערכת הפיזית, ומוביל למצבים שונים של חוסר תפקוד, כגון:

  1. בחילות והקאות

  2. בריחה והסתגרות

  3. התנהגות נמנעת

  4. רעידות והזעה מוגברת

  5. כאבי ראש ובטן

  6. שיתוק וחוסר תפקוד

  7. ועוד…

השפעות הפחד מחרקים וג'וקים אינן מובנות מאליהן, ואפילו המחשבה על אלו יכולה לעורר התקף חרדה או תסמינים כאילו ואחרים. מדובר בפחד במובן כל כך עמוק של המילה, עד אשר התחושה הינה שחייבים לעשות משהו בנידון, וכאן נכנס הטיפול.


הסיבות לפחד מג'וקים וחרקים

אין סיבה אחת חד-משמעית לפחד מג'וקים וחרקים. אצל כל אדם הסובל מפחד זה, אשר אפשר לכנותו גם בשם פוביה, ישנן סיבות שונות למקור הפחד. לעיתים מדובר בפחד מהלא נודע, לעיתים פחד הישרדותי, לפעמים פחד הקשור לאירוע טראומתי ספציפי, ולעיתים הסיבה לא ברורה מלכתחילה וישנה דרך ארוכה על מנת להבין את מקורה.

פוביה מוגדרת כפחד לא רציונלי, במילים אחרות – כאשר הפחד מהג'וקים והחרקים כל כך עוצמתי, מדובר בפחד אשר אינו באמת הגיוני. רוב החרקים לא באמת יכולים להזיק לנו, לפחות לא באופן כזה אשר מצדיק חרדה כה עמוקה.

פוביה הינה פחד כה חזק עד שהוא משתלט עלינו, מפעיל אותנו, מונע מאתנו כל חשיבה הגיונית. אין מרחק בין הפחד והמחשבה, מרחק המאפשר התבוננות, הבנה של מה שקורה לי. הפחד פשוט משתלט על הגוף, הרגש והמחשבה – ומפעיל ללא מעצורים.

פוביה הינה תופעה עזה ביותר, וההתמודדות עמה איננה במשלב של היגיון בלבד. משום כך תהליך הטיפול הינו מורכב, ומפעיל אזורים שונים של הנפש בתצורות שונות.


טיפול והתמודדות עם פחד מג'וקים וחרקים

על מנת להצליח ולהתגבר על הפחד או הפוביה, צריך למעשה לעבוד עם מרכיבים נפשיים שונים. בין אם הקוגניציה והתפיסה, התגובות הרגשיות האוטומטיות, תהליכי הנפש המעורבים בפחד והחשיפה למקור הפחד, ועוד. לפעמים אפשר להתמודד ברמת הטווח הקצר, כאן טיפול בסגנון CBT (Cognitive Behavioral Therapy), או בעברית – טיפול קוגניטיבי התנהגותי, יכול לספק מענה מיטיב.

בעזרת עבודה על שינויים תפיסתיים, למעשה שינוי בדפוסים הקבועים החוזרים בחיינו, ניתן לעשות גם שינוי בהתמודדות עם הפוביה ומקורה. על ידי יכולת עיבוד אחרת, המאפשרת מרחב תגובה גמיש יותר, ניתן לייצר שינוי משמעותי בחיים.

אך לעיתים ישנו צורך מעמיק יותר, בעבודה פסיכולוגית החוקרת את המקורות הטראומטיים של הפחד וסיבותיו. על ידי נגיעה במרכיבים הנפשיים העמוקים, הזיכרונות הראשונים והתחושות הראשוניות הלא-מעובדות, ניתן לעבוד לא רק עם התגובות לפחד, אלא גם עם עצם היווצרותו.

לעיתים יש לפחד מקורות מאוד עמוקים בנפש, אשר קשה להבינם או לזהותם במבט פשוט. כאן נכנסת הפסיכולוגיה והפסיכואנליזה, כמענה מעמיק יותר אל המורכבות הנפשית המלווה את החוויה.

גם שיטות תרפויטיות אחרות יכולות להציע מענה טוב להתמודדות – החל מעבודה ביבליותרפית המציעה התמודדות במרחב בטוח יותר, מרחב מטאפורי וסמלי של יצירה ספרותית וכתיבה, וכלה בעבודה עם אומנות וחומרי גלם. באמצעות נגיעה בחומרים אלו, אפשר לעבוד גם על המרחב הנפשי, התגובה, המנגנונים הרגשיים המעורבים, ותצורות ההתמודדות עם הקושי בחיים.

מרכז "בקשר לטיפול" מציע לכם את הטיפול הטוב ביותר לצרכים שלכם, וכל זאת מבלי שתסתבכו עם השאלה – מה הכי מתאים לי, או – איזה מטפל יהיה לי הכי טוב. על ידי תהליך אבחוני קצר הנעשה על ידי המומחים שלנו, נוכל לאתר את המטפל המתאים לכם מבין מאגר בעלי המקצוע האיכותיים שלנו, ולהציע לכם את הטיפול המיטיב ביותר לצורך שלכם. לפרטים נוספים על התהליך של "בקשר לטיפול", התקשרו עוד היום למספר 077-5215080.


מקורות מידע:

bottom of page