top of page
  • תמונת הסופר/תמומחי בקשר לטיפול

טיפול פסיכולוגי בגישה של הפסיכולוגיה הטרנספרסונלית

עודכן: 6 באוג׳ 2022

מאת אורי אבן-זהב פסיכותראפיסטית פרטנית זוגית ומשפחתית


לפני כ-25 שנה התגוררתי באנגליה ובחיפושי אחרי מקצוע חדש, נחשפתי לתחום שנקרא פסיכולוגיה טרנספרסונלית. ברגע שהוסבר לי מהי הגישה, חוויתי התרגשות עצומה וידיעה מיידית וברורה שזה התחום בו אני עומדת לעסוק. זה היה רגע מיוחד – רגע שבו כל החלקים הפנימיים התאחדו ללא כל ויכוח או סכסוך והסכימו אחד עם השני J.

מצאתי לימודים, מקצוע ודרך חיים.

הטיפול הפסיכולוגי הינו מקום מפגש של האדם עם עצמו ועם נסיבות חייו. הטיפול יוצר הזדמנות להתבונן באומץ בחוויות פנימיות, לבחון ולבחור מחדש את דרכנו בחיים. הטיפול מסייע לנו בפיתוח היכולת להקשיב לעצמנו ולאחרים, לתת מקום לרגשותינו ולמצוא בתוכנו את הכוחות והתשובות לשאלות המעסיקות אותנו.


מרכז בקשר לטפול נמליץ על מטפלים בגישות טיפול פסיכולוגי שונות כמו השיטה הטרנספרסונלית
הפסיכולוגיה הטרנספרסונלית מוסיפה לפסיכולוגיה ה"רגילה".

מהי הפסיכולוגיה הטרנספרסונלית?

משמעות המושג טרנספרסונל הוא: "מעבר לאדם", "מעבר לאגו ולעצמי".

זהו ענף בפסיכולוגיה שעוסק בלימוד של מצבים ותהליכים בהם אנשים חווים תחושה יותר עמוקה ורחבה של מי שהם, או תחושה של חיבור יותר עמוק עם האחר, עם הטבע, עם האספקט ה"רוחני".

הפסיכולוגיה הטרנספרסונלית, הינה פסיכולוגיה צעירה בת 40 שנה לערך, שקמה בסוף שנות ה-60 מתוך הפסיכולוגיה ההומניסטית.

היא נקראה: "הכוח הרביעי", אחרי הגישה האנליטית, ההתנהגותית וההומניסטית.

בגישתה היא משלבת תפישות פסיכולוגיות מערביות עם תורות מהמזרח (בודהיזם, הינדואיזם, טאואיזם, שמאניזם) ומכונה גם פסיכולוגית מזרח-מערב.

אחת ההנחות הבסיסיות של הגישה היא שיש תכלית לכל קושי וקונפליקט בהם אנו נתקלים בחיינו. הקשיים והמשברים שאנו עוברים מאפשרים לנו לראות את החיים מפרספקטיבה רחבה יותר, עוזרים לנו לפתוח את ליבנו לעצמנו ולאחרים ומהווים הזדמנות לצמיחה וגדילה.


הפסיכולוגיה הטרנספרסונלית מוסיפה לפסיכולוגיה קונבנציונאלית:

א. את ההיבט הרוחני ובכך היא יותר הוליסטית (לא רק גוף-נפש אלא גוף – נפש –רוח) ב. מכירה בפוטנציאל הגבוה של האנושות ג. התקרבות והכרות עם העצמי הגבוה, נותנת מקום למהות של האדם ד. עוסקת במצבי תודעה שבהם תפיסת הזהות שלנו מורחבת מהאגו ה. מתייחסת גם לעתיד הפסיכולוגי (משמעות, מימוש) ולא רק לעבר.

נוכל לדמות את הפסיכולוגיה הטרנספרסונלית לעץ.

השורשים והגזע הם הפסיכולוגיה (גוף נפש – האישי). צמרת העץ היא הטרנספרסונל (הרוח, מעבר לאישי). בלעדיה העץ לא יהיה שלם…


למי הטיפול מתאים?

הטיפול בגישה מתאים לכל אחד המעוניין בטיפול פסיכולוגי שכן הוא אינו מחייב שילוב ישיר של טכניקות או תכנים רוחניים.

הטיפול נותן מענה לאנשים עם בעיות שגרתיות כגון – זוגיות, גירושין, הורות, התמודדות עם משברים שונים (טראומה, מחלות, אובדן), קשיים בתחום היחסים הבינאישיים, קשיים תוך אישיים כגון זהות, חרדה ודיכאון ועוד.

הטיפול גם מתאים לאלו שנמצאים בתחילתו של תהליך של צמיחה או כבר נמצאים עמוק בתוך המסע ומעוניינים במטפל ובמלווה אשר יעריך את חיפושם, ידבר בשפתם ויכבד את קיומם השלם – שלמות פסיכולוגית ורוחנית.

הטיפול בגישה מסייע להתחבר לייעוד, לתחושה של הגשמה ולמשמעות החיים.

bottom of page