top of page
  • תמונת הסופר/תמומחי בקשר לטיפול

איך טיפול זוגי בהשראת הספר פאני וגבריאל עוזר להבין את הסיבות הלא מודעות לבחירה הזוגית?

עודכן: 26 ביולי 2023

מאת: איריס סלומון, עו"ס ומטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת באזור השרון*


מה סוד הבחירה הזוגית שלנו? איך בספר פאני וגבריאל מסבירים את הבחירה שלנו בבן זוג ובבת זוג? מה המניעים הפסיכולוגיים הלא מודעים בבחירה בזוגיות לא מתאימה ואפילו מרעילה? איך טיפול זוגי יכול לעזור להבין את הבחירות, הדפוסים, הפערים, הקונפליקטים ולשפר את הקשר ומערכת היחסים בזוגיות?


הספר פאני וגבריאל מאת נאוה סמל, עוסק בסיפור על זוגיות בלתי אפשרית, מתעתעת, הכוללת דפוס של ניתוקים, פרידות, היצמדויות וחוזר חלילה.

זוגיות עם 'הומור חומצתי' כפי שמתארת המחברת. בספר מתואר קשר של זוגיות רבת תהפוכות המיטלטלת על ציר הזמן לאורכה ולרוחבה של המאה העשרים. זוגיות מפוצלת בין ערכים ציוניים לערכים גלותיים קפיטליסטיים. זוגיות שיש בה פתיחות, תעוזה ואיתגור של נורמות חברתיות, לעומת סגירות. זוגיות שיש בה מחד חסך וחוסר גדול ומאידך, איחוד שעומד בפני כל משברי החיים והזוגיות. זוגיות שורדת.



למה אנשים בוחרים להיות בזוגיות זו עם זה?

כשקראתי את הסיפור של פאני וגבריאל התעוררה בי שאלה לגבי הבחירה הזוגית שלהם. מה היה מקור החיבור שהיה כל כך עוצמתי והחזיק כל כך הרבה תהפוכות שכללו ניתוקים, בגידות, היעדרויות …

אומנם החיבור הראשוני ביניהם היה באמצעות שדכן, אך החיבור בהמשך נשען על תמהיל של ערכים של נאמנות ומסירות למבנה המשפחתי, אך גם על מרכיבים 'סודיים' של משיכה הדדית.


ההסבר של פינס (2002) שהבחירה הזוגית מבטאת הפנמה של חלקים של ההורה האהוב- שנוא. ההפנמה היא שרידי הצרכים הינקותיים והאמביוולנטיות ביחס לצרכים אלה.

ההסבר של זלוטניק (2017) שמצוטט את פרויד לפיו, קיים דפוס לא מודע בחיי הזוג. לפיו, פעולתן המשותפת של הנטיות המולדות ושל ההשפעות שהאדם נחשף אליהן לאורך שנות ילדותו מעצבות את אותה דרך ייחודית הקובעת את אורחותיו בחיי האהבה שלו. את התנאים שהוא מעמיד, את הדחפים שהוא מספק על ידי כך ואת המטרות שהוא מציב לעצמו.

פינס (2002) טוענת כי אישה שחשה שאינה ראויה לאהבה משום שכילדה לא חשה נאהבת, תבחר גבר שלא יעניק לה אהבה. לפיה, קל יותר להיות עם בן זוג המספק הצדקה לתחושתך הרעה לגבי עצמך, מאשר להתמודד עם התחושות השליליות בתוכך.

כאשר בני זוג אינם מובחנים כתוצאה מחוויות קשות של דחייה, נטישה או רדיפה בילדותם, התחושות שלהם כלפי אותם חלקים מוכחשים הן שליליות או אמביוולנטיות במיוחד.


בספר פאני וגבריאל , שני בני הזוג חוו אובדן של ההורה בן המין הנגדי. לא מתואר בספר פרטי האובדן, אך נראה כי תמת האובדן מחלחלת לחיי הנישואין שלהם ואף לדורות הבאים - אביה של הסופרת בוחר להתחתן עם אישה שאיבדה במלחמה את בעלה ואת ילדה.

לפי פינס (2002) בני הזוג נדחפים למצוא בן זוג שיבטא עבורם את אותם חלקים מוכחשים לאחר מכן, הם מעודדים את בן הזוג באופן לא מודע לבטא את אותו חלק מוכחש ומודחק בעצמם.


מה קורה לעיוורון הרגשי והפיזי של פאני וגבריאל בבחירה הזוגית?

בסיפור פאני וגבריאל מתואר 'העיוורון' של פאני לצרכיה במימוש זוגי יציב ואוהב והעיוורון שלה להמחיז בחייה באופן לא מודע, דרמה של אהוב הודף , בוגד ונוטש  ו'העיוורון' של גבריאל שבהמשך חייו אף הופך לעיוורון פיזי, לצרכי האחר והעיוורון שלו, לקשייו בקרבה ובביטוי של צרכי תלות ונזקקות.

יחד עם זאת, במובן מטאפורי, התחילו בני הזוג לראות את עצמם מחדש דווקא כאשר גבריאל מתעוור. העיוורון אפשר לפאני וגבריאל, לממש צרכי תלות ונזקקות.

אל מול העיוורון יכולה התלות של גבריאל לקבל משמעות וערך ומתפתחת רכות וריכוך של הקונפליקט.


איך עוד אפשר להסביר את בחירה בזוגיות לא מתאימה?

לפי פינס (2002), אנשים נוטים להתאהב בבני זוג רומנטיים הנמצאים ברמת הבחנה דומה והם בעלי סגנון התמודדות או אופי הפוך. פאני וגבריאל שותפים לקונפליקט של תלות- עצמאות וקושי עם נזקקות והביטוי לכך הוא בדרך של פאני בחיפוש קרבה ואהבה וההדיפה של גבריאל, הבגידה והנטישה שלו. גבריאל שגדל כבן יחיד לאמו וכאח יחיד לאחותו, בצל אובדן הבעל והאב, מפרש תלות וטיפול כמקום בולעני. הוא נדחף באופן לא מודע להרוס את האובייקט ולהרחיקו דרך בגידות ונטישה.     

                        

פינס (2002) טוענת כי הפנמות רעילות (ומניעים לא מודעים עוזרים להסביר התנהגויות שאחרת קשה מאד להבין , כמו אנשים הבוחרים בני זוג שנראים כלא מתאימים להם כלל. או אנשים הנשארים עם בן זוג שחייהם עמו נראים כמו חלום בלהות. קל להם יותר להאשים את בן הזוג בסבלם מאשר להביט את תוך עצמם ולגעת בכאב.


פינס (2002) מציינת כי על פי תאוריית יחסי האובייקט לחוויות ינקות, בעיקר חסכים, פגיעות ותסכולים – יש השפעה גדולה ביותר על הבחירה הרומנטית. ההתאהבות אינה מקרית. אנשים בוחרים אדם הדומה לאובייקטים המופנמים שלהם משום שעם אדם כזה הם יכולים לשחזר התנסויות ילדות ולהתגבר עליהן.

בספר מתואר כי החיבור היה כל כך חזק ונשען גם על מרכיבים של ריח וצליל- גבריאל מזהה את צעדיה של פאני גם בעיוורונו.


מה ההסבר הפסיכולוגי לסוד הבחירה הזוגית שלנו?

שאלת הזיווג בין פאני וגבריאל מדגישה את החידתיות שבבחירה הזוגית…את אותו מרכיב

נעלם שאינו מודע לנפש ונשאר לעיתים קרובות עלום. אותו מרכיב שנשען על פי הפסיכולוגיה על פצעי הנפש המוקדמים ועל 'עסקות וחוזים'  לא מודעים, מוכחשים ומודחקים.

מתוך חיבור הבחירה הזוגית של פאני וגבריאל ניתן לשאול לגבי ההשפעות של האובדן של ההורה בן המין הנגדי בחייהם של פאני וגבריאל, לגבי ההתמודדות של ההורה שנשאר עם האובדן ופניותו הרגשית לילדיו? האם הופנו צרכיו הנפשיים של ההורה הנותר לילדו באופן לא מותאם ובולעני?

האם היו בגידות בין הוריהם? מהי אותה פגיעה בנפשם בראשית חייהם, אותם צרכי נפש עמוקים ששוחזרו בחיבור הזוגי ביניהם?


מה עושים בטיפול זוגי?

בטיפול הזוגי נעסוק בשאלות החיבור, בניסיון להבין את ההסכמות הלא מודעות בין בני הזוג. ננסה למצוא משמעויות חדשות ופשר לדפוסים הזוגיים שמייצרים קונפליקט שהם על רקע הבחירות הלא מודעות שעומדות בבסיס ההתקשרות הזוגית. ננסה לתת מקום לצרכי הנפש המודחקים ומוכחשים שמבקשים ביטוי, מענה, תיקוף ותיקון דרך הקשר הזוגי.


בשורה התחתונה, טיפול זוגי עוזר ומגביר את המודעות

קיימים הסברים שונים מודעים ובעיקר לא מודעים לבחירה הזוגית שלנו. פעמים רבות הבחירה בבן הזוג משחזרת יחסים לא מודעים מהעבר ו"פצעים רגשיים" מהילדות. טיפול זוגי מקצועי ולא שיפוטי יכול לעזור לנו להתבונן בבחירות שלנו ולבחור בקשר הזוגי ובמערכת היחסים שבאמת מתאימים לנו.



> > דברו איתנו או התקשרו 077-5215080 ונעזור לכם למצוא את המאצ' למטפלת או למטפל שמתמחים בטיפול רגשי, בטיפול פסיכולוגי או בטיפול זוגי, שמומלצים באזור שלכם.

 

טיפול זוגי, משפחתי וטיפול ריגשי פסיכולוגי באזור השרון: הוד השרון, רעננה, נתניה, תל מונד קדימה צורן, פרדסיה, הרצליה, רמת השרון.


מקורות

זלוטניק, ש., (2017), במי מטפלים בטיפול הזוגי, מתוך טיפולנט.

  1. פינס - מלאך, א., (2002), התאהבות, מודן(עמ': 229-259)

  2. שדוק, ד., (2001), קשרים והקשרים, כרמל, ירושלים.

0 תגובות
bottom of page