top of page
  • תמונת הסופר/תמומחי בקשר לטיפול

טיפול זוגי ממוקד פתרון

עודכן: 28 בדצמ׳ 2023

מאת : רוזי נועם, עו"ס, מטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת


בעבודתי עם זוגות שונים , נוכחתי לראות כי לעיתים קרובות בני הזוג מאוד רוצים לקבל מהמטפל פתרונות מיידים לבעיות עימן הגיעו לטיפול וכי אינם מעוניינים כדבריהם "לדון" בעבר. לפעמים בני הזוג מגיעים מתוך משבר גדול והתחושה היא כי חייבים לעבוד על מה שקורה בבהילות ואין להם זמן לחשוב ולהעמיק בחוויות העבר השונות או במודלים הזוגיים שהביאו עמם ממשפחות המוצא. לעיתים קרובות  אני שומעת מבני זוג – אני מבין למה אני מתנהג ככה ואני יודע שגם בבית אבא שלי התנהג ככה אבל אני לא יודע מה לעשות כדי לשנות את זה או מה עכשיו בעצם? לתוך ההבנה הזאת ועל רקע המשאלה לתקן ולעבוד על הבעיות הזוגיות כאן ועכשיו, אני משתמשת לעיתים קרובות בכלים השאובים מגישת הטיפול ממוקד הפתרון.


איך טיפול זוגי ממוקד פיתרון עוזר לפתור משברים בזוגיות? מרכז בקשר לטיפול מטפלים זוגיים מומלצים באזור.
זוגות רבים לא רוצים ל"חפור" בטיפול הזוגי ולהעמיק בעבר, הם מבקשים ל"תקן" כאן ועכשיו

טיפול ממוקד פיתרון  – solution focused brief  therapy  נשען על גישות המוניסטיות אשר רואות באדם, המטופל במקרה זה, שותף מלא ופעיל בתהליך הטיפולי. המפתחים והדוברים הראשוניים של גישה זאת היו אינסו קים ברג insoo kim berg  וסטיב דה שייזר steve de shazer אשר היוו חלק ממערך המטפלים הזוגיים והמשפחתיים במרכז לטיפול משפחתי קצר מועד במילווקי ויסקונסין בשנות השמונים.  הטיפול למעשה מתמקד בפתרון של הבעיה או הבעיות עמן מגיע הזוג לטיפול תוך שימוש ביכולותיהם ומשאביהם של כל אחד מבני הזוג .

בשלב הראשוני, המטפל ובני הזוג, מנסחים ביחד  את הפתרון שנראה להם הכי מתאים ורצוי עבור הבעיה עמה הגיעו לטיפול או במילים אחרות איך הם היו רוצים לראות את הזוגיות שלהם בעוד נניח שלושה חודשים של טיפול(co constructing) מכאן מתחיל תהליך משותף המתמקד כולו בפתרון שהוסכם עליו כאשר השיח הוא על הצעדים הזוגיים המובילים לפתרון .

בכל פגישה , המטפל שואל ובודק עם כל אחד מבני הזוג מה היה הדבר שהוא עשה במהלך השבוע כדי לקדם את עצמו ואת בת זוגו אל עבר הפתרון שהם בחרו ומה היה הדבר שאפשר לו אצל בת זוגו לעשות את הצעד הקטן שהוא עשה כדי לקדם אותם אל עבר הפתרון. ההנחה היא שבאמצעות צעדים קטנים שכל אחד מבני הזוג עושה במהלך השבוע בין הפגישות, ניתן לראות ביחד בחדר הטיפולים את ההתכווננות הזוגית אל עבר המודל הזוגי הרצוי , להבחין בה, לשקף אותה ולהעריך אותה באופן הדדי. כמובן שהשיח הטיפולי בחדר ממוקד ברגשות ואיננו מנותק מחוויות רגשיות קודמות של בני הזוג ומיחסיהם עם משפחות המוצא שלהם אך הדגש כאמור הוא על הדרך המשותפת  בהווה לפתרון הרצוי. אחת הטכניקות הידועות והשימושיות לפי גישה זאת היא שימוש בשאלת הנס אותה ניסח דה שייזר.  המטפל מכין את בני הזוג לכך שהוא עומד לשאול אותם שאלה שתיראה עבורם מעט משונה והיא – נניח שהלכתם לישון כרגיל אתמול בלילה כמדי לילה אך באותו לילה קרה נס והבעיה הזוגית שלכם נפתרה. אתם לא יודעים שקרה נס בלילה. איך תבחינו בשינוי? מה יהיה שונה? למעשה בשאלה זאת המטפל מבקש לשמוע מכל אחד מבני הזוג מהי השאיפה שלו או המשאלה שלו מבן הזוג השני כדי לקדם את הזוגיות שלהם לפתרון או לזוגיות הרצויה ששניהם ניסחו והסכימו עליה בתחילת הטיפול. לדוגמא –שחר ואורלי ,זוג נשוי ,שניהם עובדי הייטק אשר חוזרים מעבודתם בשעות מאוחרות בערב. שניהם בתחילת שנות השלושים שלהם ועדיין לא הביאו ילדים. הם הגיעו לטיפול עם שאלות לגבי המשך הזוגיות שלהם וחשיבה על הרחבת התא המשפחתי כאשר שניהם דיווחו על ירידה במשיכה המינית ותחושה כללית של חוסר יוזמה בקשר. כששאלתי אותם את שאלת הנס , שחר ענה לי כך : הייתי יודע שקרה משהו אחר לזוגיות שלנו אם פתאום באמצע היום אורלי הייתה מתקשרת אליי או שולחת לי הודעה מצחיקה ויפה ואפילו יוזמת מפגש בערב. אורלי הקשיבה לדבריו וכשנשאלה מה היא צריכה משחר כדי לקדם את המשאלה שהוא תיאר, ענתה כי היא תשמח לשלוח לו הודעות וליזום יוזמות אך היא צריכה שהוא יהיה פחות ביקורתי כלפיה. לדבריה שחר נוהג לבקר אותה על יחסיה עם אימה ואחיותיה. בפגישה שהתקיימה בנינו בשבוע שאחרי, היה אפשר לבדוק עם אורלי ושחר האם הדברים אכן קרו ומה אפשר אותם כאמור. שחר סיפר כי אורלי באמת שלחה לו הודעה נחמדה ואף יצאה מהעבודה מוקדם ובישלה לו את האוכל שהוא אוהב. אורלי סיפרה כי הרגישה שבמהלך השבוע שחר פחות ביקורתי כלפיה ופחות מעיר לה הערות ולכן היה לה יותר חשק לבלות איתו . השיח הזה בין בני הזוג מאפשר להתמקד בפתרון , בהתקדמות אל עבר הזוגיות הרצויה כאשר כל אחד מבני הזוג כאמור מרגיש בטוח ונוח לבקש מהשני את מה שהוא צריך ממנו ולנסות להתכוונן לצורך הזה כדי שיחד יגיעו לפתרון ששניהם רוצים ושלמענו הגיעו לטיפול הזוגי. חשוב לציין כי גישה זאת המאפשרת כאמור התקדמות משותפת של בני הזוג אל עבר הזוגיות הרצויה או הפתרון לבעיות ,מתאימה לרוב לטיפולים זוגיים קצרי מועד היות והיא מתמקדת  ב"כאן ועכשיו" הזוגי ובדרכים ליצירת עתיד טוב יותר ופחות חוקרת כאמור את העבר ומקורות בעיה.



 

מקורות :

O'connell., B (2012). Solution – Focused Therapy. Sage publication ltd. London


bottom of page