top of page
  • תמונת הסופר/תמומחי בקשר לטיפול

התמודדות אנשים בודדים מהניתוק החברתי בבידוד

עודכן: 3 בדצמ׳ 2023

משבר הקורונה העולמי כרוך באינספור מתים בישראל ובעולם, לצד פגיעה כלכלית שנראה שאין אדם אחד החסין בפניה. מה שרבים מבינים רק בעיצומו של המשבר הוא שחלק גדול מהקשיים הנובעים מהקורונה הם נפשיים במלוא מובן המילה. ההגבלות החמורות על התנועה במרחב הציבורי, החל מהסגר כללי על האוכלוסייה ועד לבידוד של אנשים חולים, נשאים או כאלו שייתכן שנחשפו לחולי קורונה, יוצרות תחושות מורכבות מאוד להתמודדות – בראשן כמובן הבדידות. אז איך ניתן להתמודד בצורה המקסימלית עם הניתוק החברתי שהקורונה כופה עלינו?


מרכז בקשר לטיפול, יש דרך לעזור בטיפול פסיכולוגי לזקנים, קשישים ואנשים שסובלים מבידוד חברתי.
המחיר הענק של הבדידות אצל קשישים ואנשים שנדרשים לריחוק חברתי

המרחק בין אנשים מעולם לא היה גדול יותר

אדם הנמצא בבידוד או בהסגר מגלה פתאום את חשיבותם של הקשרים האישיים ושל המגע, שנתפסים עבורו כמובנים מאליהם (או אפילו בלתי רצויים) אבל הופכים כעת למצרך מבוקש – שלמרבה הצער כיום אי אפשר להשיג עד שהמצב ישתפר. מדובר כאן בשינוי עצום שעלול לערער את כל מה שהאדם התרגל אליו. הטכנולוגיה אמנם יכולה לשמש תחליף מסוים, עם שיחות שמבצעים עם בני המשפחה, החברים והמכרים דרך הטלפון והאפליקציות השונות. אולם לא מדובר כאן בתחליף הולם ביחסים אנושיים.

צפוי מאוד שהאדם המתמודד עם הסיטואציה הזו יחוש בדידות, שעלולה מהר מאוד להתפתח לכדי הרגשות מעיקות אפילו יותר (למשל דיכאון). האדם מרגיש שאין לי עם מי לדבר באמת, הוא אינו יכול לשתף את הסביבה הקרובה במה שעובר עליו וסובל מקושי בהיעדר האפשרות למגע: חשבו על סבתא שאינה יכולה לחבק את נכדתה, או אפילו על בני זוג שנדרשים לשהות בחדרים נפרדים מכיוון שאחד מהם נמצא בבידוד.

בימי הקורונה, מבינים שלא פשוט היות האדם לבדו. האדם המבודד מגלה עד כמה שגרת החיים שלו משתנה. ימים שהיו עמוסים לעייפה הופכים פתאום לחסרי תוחלת, לכאורה או שלא. מתווסף למשוואה ממד של שיעמום או של חוסר אונים, שרק הופכים את המועקה הנפשית לגדולה יותר.

האם טיפול פסיכולוגי יכול לסייע?

למרות שבשלב מסוים משבר הקורונה יעבור, ייתכן מאוד שתידרש תקופה נוספת לשקם את הנזקים שהנגיף גרם לו – וזה נכון ברמה הבריאותית, הכלכלית והנפשית כאחד. כדי להקטין את הסיכויים לכך, מומלץ לא לחכות שהפתרון יימצא בעצמו. פעמים רבות האדם יכול לקבל סיוע מפסיכולוג מוסמך, שיאפשר לו להפיג חלק מתחושות הבדידות והרגשות השליליות האחרות המציפות אותו. לא רק מכיוון שהפסיכולוג עצמו הוא אוזן קשבת, אלא בעיקר כתוצאה מכך שהוא יוכל לפעול לשנות את דפוסי המחשבה של האדם.

טיפול פסיכולוגי בבדידות עשוי להשתנות על פי מאפייני המטופל ונסיבות הבעיה. פעמים רבות מדובר כאן בקושי עמוק יותר שהיה קיים קודם לכן, אולם הבידוד רק החמיר. הפסיכולוג יפעל על מנת לשנות את דפוסי המחשבה השליליים וינסה להמיר אותם בדפוסים חיוביים יותר. כך לדוגמה הפסיכולוג עשוי להצביע עבור המטופל על הצדדים החיוביים שיש לשהיה שלו בכוחות עצמו (למשל האפשרות להשקיע זמן בתחביבים שהיה לו קשה להתפנות אליהם קודם לכן), או לחלופין למצוא דרכים בהם כן הוא יוכל לקבל באופן מסוים את הקשרים האנושיים שהוא זקוק להם.

הפתרונות של מרכז "בקשר לטיפול"

מרכז "בקשר לטיפול" הוקם ב-2007, במטרה להיות כתובת עבור אנשים הסובלים מקושי נפשי – כולל כמובן בדידות – ומחפשים פתרון. מאז ועד היום מאגד בתוכו המרכז פסיכולוגים ומטפלים בענפים השונים. העיקרון המרכזי הוא שהיועצים של "בקשר לטיפול" מבינים דרך שיחת הייעוץ הראשונית מהם הצרכים של הפונה, ומתאימים לו מטפל על פי כך (מטפל שפעמים רבות יוכל להעביר טיפולי אונליין, כמתחייב במצבים של בידוד והסגר). התאמת הטיפול הינה ללא התחייבות.

לקריאה נוספת:

bottom of page