עימוד

להקשיב להתנהגות/ על השימוש במיינדפולנס בטיפולי CBT

מאת: שירי אנגל-חן, פסיכותרפיסטית ומטפלת CBT

טיפול התנהגותי-קוגניטיבי (CBT) הוא גישת תרפיה אשר תופסת תאוצה רבה בשנים האחרונות באקדמיה ובקרב בעלי מקצוע. אחת הסיבות העיקריות לפופולריות הגוברת של CBT, היא העובדה כי הגישה מאפשרת טיפול קצר מועד בעל אפקטיביות רבה. בין השאר CBT הוכחה כגישה יעילה לטיפול בדיכאון, הפרעות אכילה והפרעות חרדה ואף כאמצעי להשגת מטרות אישיות והתמודדות עם משברים בחיי היום יום.

התובנה העיקרית העומדת בבסיס הגישה, היא שהקוגניציה שלנו – בני האדם – נרכשת על ידי התנהגות. אנו לומדים ומלמדים את עצמנו דרך רכישת הרגלים, התנסות וחוויות חושיות. שינוי התנהגותי מסוגל "לפרוץ את מעגל הקסמים", שבו דפוסי מחשבה מכתיבים את ההתנהגות שלנו – וההתנהגות מגבילה את המחשבות ואת הרגשות. חישבו למשל על אדם הסובל מדיכאון, וכתוצאה מכך מסתגר בבית, נמנע מקשרים חברתיים, ולא מצליח לתפקד בעבודה.

דפוסי התנהגות אלו עשויים לתמוך במחשבות השליליות, לחזק את הדיכאון ולקבע את הבעיה. אולם – זיהוי של אמונות והתנהגויות שליליות, ושילוב של טיפול התנהגותי ביחד עם מפגשי טיפול קוגניטיביים, יכול לסייע לנו "לפרום את הפלונטר". טיפול CBT יתמקד בזיהוי דפוסים של מחשבות והתנהגויות, ויסייע למטופל להבין אותם לשנות אותם, על מנת להתחיל לשנות את "התמונה הגדולה".

אבל כאן בעצם נעוץ האתגר הגדול – הזיהוי של דפוסי ההתנהגות או האמונות שעלינו לשנות. זהו מוקד התהליך של טיפול CBT והמפתח להצלחת הטיפול.

ישנו מכשיר נוסף, אשר צובר פופולריות רבה לאחרונה ושילובו בטיפול CBT, יכול לסייע בדיוק בנקודה זו – מיינדפולנס (Mindfulness –  קשיבות).

מיינדפולנס היא פרקטיקה שמקורה במנהגים בודהיסטיים אשר עברה תהליך של "חילון" בשנים האחרונות וכיום משמשת ככלי מקצועי בידי אנשי טיפול. התהליך כולל מיקוד של התודעה ושל תשומת לב באובייקטים פנימיים וחיצוניים ובהוויה של המטופל ושל סביבתו.

בהכוונת המטפל העושה שימוש במיינדפולנס, יכול האדם להגביר את המודעות שלו לפעולות פשוטות, כגון אכילה, מנוחה, האזנה למוזיקה ועד לסיטואציות מורכבות כגון ניהול קונפליקט או התמודדות עם חרדות.

זו בדיוק הסיבה ששילוב של מיינדפולנס בטיפול קוגניטיבי-התנהגותי עשוי לתרום רבות להצלחת הטיפול. הגדלת הקשב והמודעות להתנהגות שלו וכן לאופן שבו אנו קולטים ומעבדים את עצמנו ואת הסביבה, יכולה לשפר את הבסיס הטיפולי – לנתח את הגורמים השליליים המכשילים את המטופל ומעכבים את ההחלמה, לאפיין אותם טוב יותר ובעיקר להיות מודעים להם. טיפול קוגניטיבי-התנהגותי אשר נובע ממודעות גבוהה יהיה בעל סיכויי הצלחה גדולים יותר.

נראה כאילו שני הכלים – מיינדפולנס וטיפול CBT נוצרו זה עבור זה, משלימים זה את זה ומשפרים זה את זה. אנשי מקצוע וטיפול אשר בקיאים ומוסמכים בשימוש בשני הכלים יוכלו לסייע למטופלים שלהם באופן טוב ותר. זהו בדיוק מסוג המקרים שבהם אחד ועוד אחד  – מעניק לנו הרבה יותר.

מחפשים פסיכולוג/ית מומלץ/ת באזור מגוריכם?

השאירו פרטים ונחזור אליכם
או התקשרו 077-5215080 (24/7)
077-5215080 (24/7)
שירות ההתאמה אינו כרוך בתשלום.

לשמירת פרטיותך, אנו מתחייבים שלא להשתמש בפרטיך למעט ההתאמה לטיפול, וכן לא להעבירם לגורם חיצוני.
פנו עכשיו ללא התחייבות