עימוד

חרדת מבחנים – איך אפשר להתמודד עם הלחץ לפני בחינה?

חרדת מבחנים נשמעת כמו עניין מוכר וידוע, אשר רוב הצעירים (ולעיתים גם מבוגרים) חווים. פעמים רבות זה באמת עניין פשוט, כגון הזעה, בלאקאאוט, התרגשות ועוררות יתר, וכדומה. תופעות אשר חולפות עם הזמן, רגיעה קלה, ועדיין האדם מצליח להתמודד עם המבחן ולצלוח אותו במידה כזו או אחרת. אך אין זה תמיד המקרה.

לעיתים חרדת מבחנים יכולה להוות מכשול רגשי-נפשי כל כך עצום, עד כי היא מובילה לסוג של קריסה ממשית מבחינה נפשית. במקרים החריפים יותר נוכל לראות התנהגות נמנעת, חרדה ופניקה עצומים, פחד משתק, בכי ודמעות ללא שליטה, הקאות, ועוד. חרדת מבחנים יכולה להיות ככל חרדה אחרת – פשוטה וחולפת, או עוצמתית ומתסכלת.

המקורות הנפשיים לחרדת מבחנים

הסיבות לחרדת מבחנים הינן מגוונות ורבות, ואומנם ניתן לזהות מרכיבים משותפים זהים בין אנשים שונים – אך בפועל כל אדם הסובל מחרדת מבחנים סובל זאת בדרך אחרת. משום כך, חשוב מאוד להקשיב, להבין ולתמוך באותו אדם החרד ממבחנים, ולנסות לאפשר לו מרחב בטוח וטיפולי להתמודדות בריאה עם סבלו.

בין הסיבות הנמנות על חרדת מבחנים, ניתן לזהות מרכיבים של:

  • תחושת כשל או החשש מכשל
  • הערכה עצמית או בטחון עצמי נמוכים
  • חשש מהיות נמדד, מוערך, נבדק על ידי גורם חיצוני "עליון" (למשל, בירוקרטי)
  • תחושת חוסר מסוגלות
  • תסכול וייאוש מחוסר הצלחה ללמוד את החומר המדובר
  • חרדה הקשורה בלחץ הסיטואציה
  • ועוד…

כל אלו, יחד או לחוד, אינן מספיקות בכדי להסביר בצורה טובה את הסיבה הספציפית לחרדת בחינות. לעיתים קרובות, ישנם גורמים נפשיים או רגשיים נוספים אשר מעורבים, כגון יחסי התלמיד והוריו, יחסים עם הסביבה או דמויות משמעותיות אחרות בחייו, תפיסת האדם את עצמו ומסוגלותו, וכדומה.

התמודדות עם חרדת מבחנים

ישנן דרכים מגוונות להתמודד עם חרדה מבחנים, והטיפול בכך תלוי בעיקר ברצונו של האדם ומה מתאים לו מבחינה טיפולית. זאת אומרת, מבין כלל הגישות השונות לטיפול – איזו תהיה המיטיבה והנכונה ביותר לצרכים הספציפיים הגישה הדינמית, המובילה בעיקר בתחומי הפסיכותרפיה והתרפיות השונות (טיפול באומנות, טיפול בהבעה ויצירה, ביבליותרפיה, פסיכו דרמה, דרמה תרפיה, תרפיה במוזיקה, ועוד) נוקטת בעמדה כי המרחב הנפשי-רגשי הינו דינמי ונתון לשנויים ותמורות. על מנת להוביל לשינוי במרחב הנפשי-רגשי, יש לעבוד עם חומרי הנפש הרכים באופן המאפשר גמישות. משום כך, מלווה הטיפול באמצעים משחקיים-יצירתיים, המאפשרים להתמודד עם הקשיים השונים באופן אחר, פחות ישיר – אך לא פחות מהותי.

הגישה הפסיכואנליטית או הפסיכולוגית, ניגשת לטיפול כולל יותר המבוסס על התמודדות רחבה עם המתרחש בנפשו של המטופל. בגישות אלו, ההתמודדות אומנם עוסקת בחרדת מבחנים, אך הטיפול מבוסס על פני כלל האסוציאציות, מחשבות, תפיסות ודיבורו של המטופל. לרוב אלו הם טיפולים ארוכי טווח יותר, אך הם מציעים עבודה מעמיקה על הנפש והקשיים בחייו של המטופל.

הגישה הקוגניטיבית-התנהגותית (הידועה גם כ-CBT, Cognitive Behavioral Therapy) הינה גישה ממוקדת ונקודתית. בטיפול זה, האורך טווח זמן קצר יחסית (מספר חודשים לרוב), ההתמקדות הינה בחרדת המבחנים ופתרונה. הטיפול עוסק בשינוי בתפיסות ודפוסי החשיבה של המטופל, אותם הרגלים אשר הוא סיגל לעצמו לאורך חייו ונראים כבלתי אפשריים לשינוי, לרבות חרדת המבחנים עצמה. נקודת המוצא הינה שחרדת המבחנים הינה כמו הרגל אשר סוגל לאורך חייו של המטופל, וככל הרגל – גם זה ניתן לשינוי באמצעות עבודה תפיסתית מעמיקה.

מרכז "בקשר לטיפול" מציע לכם את למצוא את המטפל והשיטה הטיפולית הטובים ביותר עבורכם. על ידי תהליך אבחוני קצר, הצוות המקצועי שלנו יוכל לזהות את האופן הטיפולי המומלץ ביותר עבורכם, ולהתאים ביניכם לבין המטפל העונה לצרכיכם. למרכז מאגר נרחב של מומחים בתחומי בריאות הנפש והתרפיה, ויחד נוכל לעזור לכם למצוא את המענה הטוב ביותר בכדי להתגבר על הקושי המלווה אתכם בחרדת הבחינות. לפרטים נוספים צרו עמנו קשר עוד היום במספר 077-5215080.

מקורות מידע:

Anxiety and Depression Association of America, “Test Anxiety”

Very Well Mind, “what is test anxiety?”

Teens Health, “Test Anxiety”

מחפשים פסיכולוג/ית מומלץ/ת באזור מגוריכם?

השאירו פרטים ונחזור אליכם
או התקשרו 077-5215080 (24/7)
077-5215080 (24/7)
שירות ההתאמה אינו כרוך בתשלום.

לשמירת פרטיותך, אנו מתחייבים שלא להשתמש בפרטיך למעט ההתאמה לטיפול, וכן לא להעבירם לגורם חיצוני.
פנו עכשיו ללא התחייבות