עימוד

חרדה – דברים שכדאי לדעת. כיצד ניתן לטפל / להפחית / למנוע עם CBT

מאת: עדי מאירי, פסיכולוגית קלינית מתמחה

מהי חרדה? מה ההבדל בין פחד לחרדה? איך יודעים שזו חרדה? ומה עושים?

לילה… את/ה הולך/ת לישון כרגיל, או לפחות כך זה נראה לך. ואז את/ה מתעורר/ת בבהלה, עם דופק מהיר, כאילו משהו נורא קרה ואת/ה מרגיש/ה שאת/ה עוד רגע הולך/ת למות או להשתגע, ואין לך מושג למה.

האם זו חרדה? מה גורם לזה? באילו צורות היא מתבטאת?

חרדה היא פחד ממשהו לא ידוע, לא ממשי אשר מייצר תגובה לא פרופורציונית. זה יכול להופיע כמשהו ממושך שנדמה שהוא אתך כל הזמן, או כהתקפים שחוזרים, ולפעמים זה גם וגם.

החרדה לרוב תתבטא פיזיולוגית בעוררות של המערכת הסימפתטית (זוהי תת מערכת של מערכת העצבים המרכזית, אשר פועלת במצבי לחץ וחרדה), בתחושה של דופק מהיר, כאב בטן, לחץ בחזה, נימול, צמרמורת, בחילה ועוד. תגובות אלו יתעוררו כמעין 'אזעקת שווא' של הגוף אל מול הגורם מעורר החרדה.

פעמים רבות עשויה להתפתח חרדה מן החרדה אשר מקושרת לפחד לחוש את החרדה שוב, ועשויה ליצור תסמינים של הימנעות ממצבים בהם האדם עשוי להיחשף לחרדה, באופן אשר נוטה לצמצם את חייו.

החרדה היא תופעה נפוצה באוכלוסייה (כ5% לפי הערכות האגף לבריאות הנפש במשרד הבריאות 2012). להלן חלק מהסוגים הנפוצים יותר:

חרדה חברתית – הנפוצה שבין הפרעות החרדה הינה החרדה החברתית, אשר מקושרת בעשיית פעולות בעלות אופי חברתי, למשל לדבר מול קהל.

פוביות – ספציפיות מסוגים שונים, למשל פחד גבהים.

הפרעת חרדה מוכללת – חרדה ממושכת מדברים רבים, לא ספציפית, למשל דאגת יתר לילדים, לבריאות ועוד משולבות יחד.

הפרעת פאניקה – אשר כוללת התקפי חרדה פתאומיים, עוצמתיים ובלתי צפויים בשעות היום ו/או הלילה, וכן חרדה מקבלת התקף נוסף. לעיתים קרובות מופיעה עמה גם אגורפוביה – פחד מיציאה מחוץ לבית על שלל גווניה, למשל ללכת לסופר הומה אדם.

אז מה עושים עם זה?

קיימות מספר טכניקות טיפוליות לעבודה עם חרדה, ביניהן טיפול דינמי, טיפול EMDR וכן טיפול CBT. הטכניקה הנפוצה והיעילה ביותר הינה ה CBT. (3)

החרדה לרוב בנויה לא רק מהתחושה הפיזיולוגית הקלה יחסית לזיהוי אלא מחלקים סמויים מן העין:

מחשבה – רגש – התנהגות

מחשבה: כאשר חשתי חרדה על מה חשבתי? איזו מחשבה הבליחה במוחי לפני עליית החרדה או במהלכה? קיימות מחשבות אוטומטיות שאינן בשליטתנו, אשר מעוררות או מחזקות את החרדה מבלי משים.

רגש: מה אני מרגיש? המחשבה הציפה בי עצב, כאב, געגוע, לאחר מכן הופיעה גם חרדה.

התנהגות: לברוח, לסגת, להימנע, להסתגר, העיקר לא להמשיך להרגיש ככה!

בטיפול ה CBT נעבוד עם שלושת החלקים האלו (מחשבה – רגש – התנהגות), ונבדוק איך הם משפיעים זה על זה ועלינו, וננסה לעבוד דרך כל אחד מהם יחד ובנפרד. בנוסף, בטיפול נבין יחד איפה נולדה החרדה, ולמה דווקא היא ולמה דווקא אצלנו, וכך יהיה לנו לאן לחזור בכל פעם שנשכח מאיפה הכול התחיל.

מטרת הטיפול היא להפוך את החרדה למשהו שאפשר לחיות אתו, ולמתן את כמות ההתקפים ועוצמתם, לעיתים עד היעלמותם המוחלטת. בטיפול נלמד איך לא לפחד מהחרדה, נלמד שחרדה, למרות שהיא נורא לא נעימה, לא גורמת נזקים בלתי הפיכים. אין חיים נטולי חרדה, שאם לא כן, אלו אינם חיים אלא הסתגרות. וכך, גם זמן רב אחרי שנצא מחדר הטיפולים, גם אם תיווצר לנו חרדה אחרת, נזהה אותה מייד, ונדע איך להתמודד אתה באופן מיטבי.

רשימת מקורות

  1. טיפול קוגניטיבי התנהגותי: מבוא לשיטה, כלים למטפלים ועוד; ג'ודית ס. בק, 2011
  2. הפרעות דיכאון וחרדה בישראל: ממצאים עיקריים מסקר בריאות הנפש בעולם; משרד הבריאות, האגף לבריאות הנפש, המחלקה למחקר ותכנון; מרץ 2012
  3. Efficacy of cognitive behavioral therapy for anxiety disorders: a review of meta-analytic findings. Olatunji BO1, Cisler JM, Deacon BJ. Psychiatr Clin North Am.2010 Sep;33(3):557-77. doi: 10.1016/j.psc.2010.04.002.

מחפשים פסיכולוג/ית מומלץ/ת באזור מגוריכם?

השאירו פרטים ונחזור אליכם
או התקשרו 077-5215080 (24/7)
077-5215080 (24/7)
שירות ההתאמה אינו כרוך בתשלום.

לשמירת פרטיותך, אנו מתחייבים שלא להשתמש בפרטיך למעט ההתאמה לטיפול, וכן לא להעבירם לגורם חיצוני.
פנו עכשיו ללא התחייבות