השפעת הטכנולוגיה על הפרעת קשב וריכוז

ד"ר רונית כהן זמורה, מטפלת זוגית ומשפחתית, מאבחנת דידקטית ומומחית לבעיות קשב וריכוז.

בשנים האחרונות יותר ויותר מחקרים מצביעים על עליה משמעותית של ילדים הסובלים מבעיית קשב וריכוז, מעל ל30% מהאוכלוסיה סובלת מבעיה זאת לעומת 8% בעבר, כיצד יכול להיות שתופעה זאת הפכה למגפה ? מחקרים רבים מצביעים על הקשר בין עליה בשימוש בטכנולוגיה החדשנית,כמו טלפונים חכמים, טאבלטים, רשתות חברתיות ואינטרנט המשפיעים על יכולת הקשב שלנו. ד"ר רייטי משתמש במושג "הפרעת קשב נרכשת" כדי לתאר את הצורה בה הטכנולוגיה משנה את מבנה המוח המודרני.

מומחים מצביעים כי העלייה בפופולאריות של מכשירים ניידים, המקשים על ההתרחקות מהטכנולוגיה, אנו הופכים לתרבות של אנשים מכורים מחפשים כל העת מידע וגירויים , אנו צמודים למכשיר, אף פעם לא מכבים אותו, ישנים עימו בלילה, הופכים אותו לחלק בלתי נפרד מחיינו. אנו רואים תלמידים בעת שיעור שלא יכולים להתאפק ובודקים את ההודעות שקיבלו, הולכי רגל השולחים מסרונים בעת הליכתם ברחוב, אנשים השולחים את ידם לכיס, כי חשו ברטט של המכשיר. גם פעוטות יודעות לתפעל את הסמרטפונים ומשחקים בהם שעות רבות ולא עוזבים את מסך. כל התופעות הללו הביאו לעלייה בשכיחות הפרעת קשב הן אצל מבוגרים והן אצל ילדים.

חוקרים אמריקאים מצאו, כי ככל שהילדים העבירו תקופות ארוכות מול המסכים בגילאים שנה עד שלוש, כן הם יהיו בעלי סיכוי גדול יותר לפתח הפרעת קשב וריכוז, החשיפה למכשירים אלו מעמידה אותם מול "מבול" גירויים שהם לא יכולים להתמודד עימם וכן אין להם את הכלים לסנן את המידע ולדעת למי להפנות את הקשב. הם מסבירים את התופעה בכך, שהמסכים מעודדים את הילד לחשוב בצורה מפוזרת ולהתמודד עם מגוון גירויים בו זמנית שמביאה אותם לפיזור קשב.

כיצד משפיעים החידושים על חיינו:

המרבים לגלוש לאורך זמן הופכים לאנשים בעלי יכולת למידה, תפיסה וקבלת החלטות מהירות יותר, אך בד בבד הם מאבדים את היכולת שלהם להתרכז, לחשוב לעומק, לנתח תופעות . כושר היצירתיות נפגע וכן מתפתחת קהות רגשית, כאשר התוצאות של תופעות אלו מביא לאובדן חלק מהיכולות השכליות.
הטכנולוגיה אכן שיפרה את היכולת לבצע כמה משימות בו זמנית, אך אנשים העושים כמה משימות בו זמנית, יותר מוסחים מפרטים לא רלוונטיים ולא מצליחים במשימות כמו אנשים המבצעים כל משימה בנפרד.

השימוש במכשירים אלו, משנים את המוח שלנו לנו, הם גורמים למוח לפעול אחרת וכתוצאה מכך הופכים אותנו לאנשים שחושבים ומרגישים אחרת. מאחר שכל פעולה שאנו עושים משפיעה על ארגון הנוירונים במוח, כאשר אנו חוזרים על פעולות , אנו משפיעים על הקשרים במוח. לכן כושר המולטיטאסקינג מתגבר את השטחיות ורדידות החשיבה. כך שהמוח שלנו לומד לעבוד כמו "דפדפן היפראקטיבי". מתחילה תופעה הנראית כמו התמכרות: ככל שהמוח מקבל יותר מהגירוי הוא צמא אליו יותר וגורם לתופעות לוואי לא בריאות, הזיכרון לטווח קצר נפגע וגם כושר ההבחנה. ההשפעה הזאת הינה קריטית ביותר בגילאים בין הלידה לגיל שלוש, בזמן זה המוח גדל ורגיש מאוד לסביבה, שינויים שחלים במוח בגיל הזה יש להם השלכות לטווח ארוך. היכרות מוקדמת של הפעוט עם הטכנולוגיה, מונעת ממנו לבנות את הבסיס שהכרחי להבנת העולם, יכולת הריכוז, יכולת הקשב, תשומת הלב. נוסף על כך, היכולת לתקשר והגדלת אוצר המילים – ייפגעו.

שימוש מרובה באמצעים הטכנולוגיים החדשים מביא להפרשת מוגברת של הורמונים האחראים לעוררות, הם מביאים לשיפור זמני במצב הרוח ופגיעה זמנית בזיכרון ובכושר האבחנה, שבאה לידי ביטוי בשגיאות הולכות ומתרבות בעת ביצוע משימות פשוטות. מצב מתמשך זה אינו בריא וגורם לנזק ליכולות בסיסיות.
שימוש המרובה מביא אותנו לקריאה אחרת, מרפרפת, רדודה ותכליתית, המחליפה את הקריאה המעמיקה.
אנשים המוקפים ביותר מידי טכנולוגיה, נוטים לעבוד יותר שעות, אך תפוקתם יורדת. מאחר ועומס המידע יוצר עומס מנטלי הפוגע בשטף העבודה המביא לאת העובד למתח תמידי הפוגע בחיוניות של החשיבה.
האינטרנט משכלל את המערכת השכלתנית על חשבון הרגש, ילדי הרשת "ידפדפו ויקליקו" כאשר הזולת פונה אליהם, כתוצאה מכך המערכת הרגשית מתקהה, חלה הידרדרות ביכולת לחוש אמפתיה וכן ירדה בכישורים חברתיים אחרים.
השפה החדשה שיצרו המכשירים האלקטרוניים החדשים, מהירה,קצרה נטולת משפטים מורכבים,מעלה את ההתנהגות האימפולסיבית, כי הכול מהיר וזמין

כיצד נשמור על ילדינו:

  • יש לצמצם ככל האפשר את השימוש בטכנולוגיה ולקבוע מסגרת מסודרת וקבועה בהתאם לגיל הילד:
    מילדים עד גיל שנתיים יש למנוע לחלוטין שימוש בטכנולוגיה חדשנית.
    מגיל שנתיים עד גיל חמש יש אפשר לילד חשיפה של שעה.
    מעבר לגיל חמש יש להגביל את השימוש במכשירים לשעתיים ביום.
  • יש להנהיג בבית ובעבודה- שעות בהם לא משתמשים בטכנולוגיה החדשנית: יש ללמוד מאפלטון, שהיה מתרחק מההמון אחת לכמה זמן לשם התבודדות והרהור, כך גם אנחנו צריכים לנתק את המכשירים באופן יזום, כדי להימלט מהצפת המידע, וכך לאפשר לנו להפחית את תחושת הלחץ.

יחד עם זאת אל נשכח שהאינטרנט מעניק לנו כלים נוספים לטיפול בהפרעת קשב וריכוז. כיום יש בשוק מספר תוכנות (כמו "אינטנגו" לדוגמא).
אל אלו לשכוח האמצעים הטכנולוגיים הם כלים שבאים לשרתינו ולהקל עלינו את החיים. אל לנו להפוך לעבדים שלהם. שימוש מושכל במכשירים אלו יביא אותנו להנאה רבה ולא יפגע באיכות חיינו.

מחפשים פסיכולוג/ית מומלץ/ת באזור מגוריכם?

השאירו פרטים ונחזור אליכם
או התקשרו 077-5215080 (24/7)
077-5215080 (24/7)
שירות ההתאמה אינו כרוך בתשלום.

לשמירת פרטיותך, אנו מתחייבים שלא להשתמש בפרטיך למעט ההתאמה לטיפול, וכן לא להעבירם לגורם חיצוני.
פנו עכשיו ללא התחייבות