top of page
  • תמונת הסופר/תמומחי בקשר לטיפול

מה זו העברה בין דורית במשפחה ואיך זה שבזוגיות אנחנו משחזרים את הדפוסים של ההורים?

עודכן: 19 בדצמ׳ 2023

ד"ר רונית כהן זמורה מטפלת זוגית ומשפחתית באזור המרכז*


מה זה העברה בין דורית? למה דפוסים ההתנהגות במשפחה ובזוגיות כל כך חזקים? איך זה שלא רצינו להיות כמו ההורים שלנו ובסוף הדפוסים משתחזרים ואנחנו דומים להם? גלו איך בטיפול זוגי נפרדים מהזיכרונות הלא נעימים ומ"רוחות הרפאים".


מה זו העברה בין דורית ולמה אנחנו משחזרים דפוסי התנהגות שלמדנו מההורים?

הקשר המיוחד שעובר מההורים לבנים ולבני הבנים בלתי נפרם הן בתכונות הגנטיות והן בדפוסים והערכים העוברים כחוט השני מדור לדור ומטביעים את חותמם על כולנו. אנו מקבלים מהורינו לא רק את המטען הגנטי כמו צבע עיניים, גובה, חוסן גופני וכו', אלא גם דפוסי התנהגות שהוטבעו בבית ההורים. אנו משחזרים את דפוסי הזוגיות, ההורות, סגנון החיים שספגנו בילדותינו, זוהי העברה בין דורית, שהינה מעבר להשפעות הגנטיות, אלא מבטאת קשר בלתי נפרם מהעבר לעתיד, מאב לבן מאם לבת. זהו קשר שלא מדברים עליו, אך הוא שב ועולה בכל משפחה.



למה הדפוסים המשפחתיים כל כך חזקים?

הקשר המשפחתי, מלווה את האדם כל ימי חייו, הוא משפיע על כל תחומי החיים, החל מסגנון החיים, קשרים עם אנשים, התנהגות ועוד. לא בכדי אמרו חז"ל-"מעשה אבות סימן לבנים".

כשאני מתבונן בהתנהגות שלי, אני לא יכול להימנע מלהשוות אותה להתנהגות של הורי. לדוגמה, לא פעם אנו מוצאים את עצמינו רוגזים וקוצפים על ילדינו, למרות שנשבענו לעצמינו הרבה פעמים, שלא ננהג כך, אבל אנחנו לא יכולים להפסיק. באותם רגעים אנו אומרים לעצמינו- בדיוק כך נהגו הורינו, אנו חוזרים ומשחזרים אותם דפוסים מוכרים שחווינו בילדותינו, אנו חושבים לעצמינו "ישנם הרבה מלאכים שעוברים מדור לדור, אך רק לעיתים רחוקות מבחינים בהם, או מדברים עליהם"( HARMS 2003).


לדפוסים המשפחתיים ישנה עוצמה רבה ביותר, לא נתן להתנתק מהם ולהתעלם. יש להם השפעה אדירה על כל צעד שלנו בחיים. אנו במסגרת יחסינו עם האנשים הקרובים לנו, כמו בן הזוג, ילדים וחברים משחזרים אותם דפוסים שחווינו עם הורינו.


איך הלפיד המשפחתי עובר עם הזיכרונות הנעימים ועם ה"רוחות רפאים"?

יש בכך מעין העברת הלפיד מדור לדור שמאפשר את שימור הגחלת, שיכולה להיות נעימה ומכבידה. מצד אחד, נעימה כמו: התייחסות חיובית למצבים, שמחת חיים, עליזות וסלחנות ואותה אנו רוצים לשמר ולהחיות. מצד שני, יכולה להיות מכבידה וקשה כמו: כעסים, נתקים וביקורתיות שהינה מכבידה ומעיבה על חיינו. קשה מאוד לפרום את הזיכרונות והחוויות המשפחתיות שהשתרשו והפכו לדפוסים ודרך חיים.


הגישה הבין דורית מכירה בשני סוגי זיכרונות שאחראים להעברת הלפיד: מלאכים ורוחות רפאים:

  • "המלאכים"- נקראים אותם זיכרונות ילדות המכילים חוויות ילדות נעימות ושופעות חסד, כמו רוך וחיבוק.

  • "רוחות רפאים"- נקראים אותם זיכרונות שמתארות חוויות ילדות מכאיבות ולא נעימות בין ההורה לילד.

חלק מזכרונות אלה מודעים וחלקם לא מודעים, כמו ביקורתיות והתעללות.

נוסף על סוגי זיכרונות אלו לכל משפחה יש ערכים ואמונות שעוברים מדור לדור. כמו מה נאה לעשות ומה לא. מה מותר ומה אסור.

אותם זיכרונות וערכים נכנסים למעין כלי קיבול גדול, שאינו מאבד מאומה מחוויותינו בעבר, והכול כדי לשמרן כדי שיעברו לדור הבא.

אותם ערכים, אמונות, רוחות רפאים ומלאכים , חיים זה לצד זה, מהווים נכסי צאן ברזל של המשפחה שעוברים מדור לדור ומכים שורשים עמוקים כדי לשמור על החוויות המעצבות המשפיעות לדור הבא.


"רוחות הרפאים" וה"מלאכים" חיים זה לצד זה, ומלווים את האדם לכל אורך חייו וקובעים את טיב יחסיו עם המשפחה החדשה שיצר.


איך טיפול זוגי עוזר לראות ולשנות את הגנטיקה המשפחתית שירשנו?

כל אחת ואחד מתמודדים עם אותן רוחות עבר על פי דפוסים וסגנון שהוטבעו בבית ההורים. לא תמיד אנו רואים איך הם משפיעים עלינו באופן ישיר, אך הם מהדהדים ונמצאים שם כל הזמן ומחלחלים לתוך חיינו היום יומיים.

לעיתים אותה שרשרת בין דורית, מכאיבה ומקשה עלינו את ההתנהלות היום יומית. אל לנו להיכנע לתכתיביה. ביכולתנו לשנות את ה"גנטיקה המשפחתית", על ידי קבלת אחריות על דפוסים והתנהגויות אלו. הדרך לצאת ממעגל זה, היא להכיר בהשפעה שלה על חיינו, לא חשוב מתי ומי התחיל את השרשרת, העיקר לשנות את הנתיב למען הדורות הבאים.

לא תמיד האדם יכול לבצע מהלך זה לבדו, ולכן הוא יכול להיעזר בליווי ותמיכה בטיפול פסיכולוגי, בטיפול רגשי או בטיפול זוגי.



>> דברו איתנו או התקשרו 077-5215080 ונעזור לכם למצוא את המאץ' למטפלת או למטפל שמתמחים בטיפול זוגי ומשפחתי שמומלצים באזור שלכם.

 

טיפול זוגי, משפחתי וטיפול ריגשי פסיכולוגי באזור המרכז: תל אביב, גבעתיים, רמת גן, פתח תקוה, גבעת שמואל, אזור, בת ים, חולון, ראשון לציון ראשל"צ, נס ציונה, רחובות, קריית אונו.

bottom of page