top of page
  • תמונת הסופר/תמומחי בקשר לטיפול

מי צריך טיפול פסיכולוגי?

עודכן: 6 במרץ 2023

מאת גלי בן שלמה, פסיכולוגית קלינית מומחית מדריכה

ואולי יש לשאול מי חייב טיפול פסיכולוגי או כדאי שילך לטיפול. לגבי רוב המטופלים שלי אוכל לומר שהם היו שורדים את חייהם כך או אחרת גם ללא ליווי טיפולי.

מרכז בקשר לטיפול, למה אנשים מתחילים טיפול? ...אנשים מתחילים טיפול רגשי מכל מיני סיבות כמו: בדידות, חרדה דיכאון, חוסר משמעות, צורך בהתפתחות אישית ו.
אנשים מתחילים טיפול רגשי מכל מיני סיבות כמו: בדידות, חרדה דיכאון, חוסר משמעות, צורך בהתפתחות אישית ו....

אז למה בכל זאת לפנות לטיפול?

אדם פונה לטיפול כשהוא לא מרגיש טוב. מציין זאת כסיבה מרכזית וכללית. "לא מרגיש טוב" יכול להיות הרבה דברים. היא מתוחה או עצובה, הוא מרגיש שהוא "לא מה שהיה". הוא עייף, חסר אנרגיה, או שהיא חסרת מנוחה. לעיתים תחושה שמשהו נאטם ולא מרגיש או שדווקא הפך מאוד רגיש. פעמים רבות תאמרנה מילים כמו צער, חרדה, דיכאון, בדידות. האם זו טראומה מהעבר שהתעוררה לפתע? אובדן קשר, קושי ליצור קשר קרוב? או חוסר כיוון, בלבול ואובדן דרך… לפעמים אתה עושה דברים אחרת מרוב האנשים, וצריך אישור לכך. ההעדפה המינית שלך שונה, הבחירה שלך להביא או לא להביא ילדים, האם את בסדר? את מרגישה חסרת ערך, לא מחוברת לעוצמה שלך. הרבה פעמים אתה מרגיש ריקנות, מחפש להתמלא, באוכל, סקס, הימורים, סמים, אלכוהול, מה ימלא אותך? הכל מרגיש חלקי וזמני ותחושת האין מאיימת ומפעילה.

לא פעם הדברים משולבים, למשל אובדן קשר מוביל לתחושת אובדן דרך. תחושת חוסר ערך וחוסר ביטחון, ביקורתיות וביקורת עצמית מופרזת, יקשו ליצור קשרים. ערך עצמי נמוך מוביל או משולב לא פעם בתחושה שמשפילים אותי, מפחיתים בערכי, לא מכבדים אותי. אפשר למנות בלי סוף.

כצורך מיידי אני חושבת ומאמינה שכל אחד צריך שיראו אותו. שיבינו אותו כפי שהוא באמת. יכירו אותו וילוו אותו. אני מנסה לראות את מי שבטיפולי באופן מלא ומדוייק ככל האפשר. זה לא תמיד פשוט. לעיתים עקב ההרגל להעמיד פנים, היא תסתיר מפניי עניינים רגישים, תחשוש שאגלה משהו ואבקר או אתרחק. לוקח זמן עד שנוצרת אווירה שיש בה אמון. אמון שאבין ולא אפגע ולא אזלזל או אשפוט. אני מנסה להתכוונן להקשבה מדוייקת שמאפשרת חידוד ופריסה רחבה של החוויה. ליצור ליווי אוהד שמצליח לקבל את הקושי ולהבחין בפוטנציאל הצמיחה. להגדיל אותו.

עם הזמן נוצרת בהירות. את מבינה למשל שמשהו שפגע בך בעבר, חוסר או דווקא עודף של יחס מסויים, שב ומתגלה בכל מערכת יחסים שאת יוצרת. אולי ההבנה הזו ביחד עם הליווי שרואה, יעזור לך שלא לשחזר שוב ושוב את המקום הפוגע. אולי תוכלי לנהוג אחרת, להגיב אחרת, או לעיתים דווקא להבין שמה שאת זה בסדר ולא לתקוף את עצמך כל כך.

אתה מבין שהריבוי והצריכה המוגברת, החוזרת על עצמה, הם לא מה שימלא אותך ואתה זקוק לחיבור עמוק ויציב יותר. אולי?

כשהדברים מתבהרים, נולדים שינויים ונמצאים פתרונות. זה תמיד חלק מעניין ומפתיע בכל טיפול, ישנה זרימה ויצירתיות. מרגשות גם התובנות הקטנות שבדרך, כמו שאמר לי השבוע מישהו: "גיליתי שדווקא כשאני פתוח עם אנשים ומספר להם באמת מה שלומי, הם לא מתרחקים אלא דווקא מתקרבים ונפתחים אליי".

אחד בוחר להתחבר לגופו, לעשות יותר ספורט או לרקוד, מישהי מחליטה להתמיד במדיטציה. היא מבינה שהיא צריכה ללמוד קולנוע והוא מצליח להעז לפתוח עסק כדי לשפר את מצבו הכלכלי, אבל גם דואג שיהיה לו זמן לעצמו, בנפרד מהחובות למשפחה. היא פחות חוששת להיות כנה ואמיתית והקשר הזוגי שלה מעמיק והקשר עם הילדים משתפר.

לבסוף אומר, שאני אסירת תודה למטופליי שמעזים להתגבר על חששות ולהגיע, להרשות לי ללוות אותם כברת דרך ארוכה או קצרה. על שהם מלמדים אותי כל הזמן איך הנפש עובדת, איך אנשים נעים בחייהם, על הגוונים הרבים שהחיים מזמנים. על העצב והכאב וגם השפע וההומור. מודה על כך שהם מאפשרים לי להתקרב אליהם ולחיות איתם את דרכם. ללכת ביחד ולעיתים גם לעוף.


 

0 תגובות
bottom of page