top of page
  • תמונת הסופר/תמומחי בקשר לטיפול

מה זה פסיכולוג קליני או פסיכולוגית קלינית?

עודכן: 20 בדצמ׳ 2023

מאת : רן אלמוג – MA בפסיכולוגיה קלינית וצוות "בקשר לטיפול"


מי הם הפסיכולוגיים הקליניים? מה ההבדל בין פסיכולוגים קליניים ליתר ההתמחויות בפסיכולוגיה? למה כדאי להיעזר בפסיכולוגים מורשים שעברו את כל הדרך ורשומים בפנקס הפסיכולוגים? מה ההבדל בין פסיכולוגים קליניים, לפסיכיאטרים, למטפלים רגשיים ולעובדים סוציאליים?


מי רשאי לספק טיפול פסיכולוגי?

התחום של פסיכולוגיה קלינית הינו אחד הוותיקים והעיקריים ברפואת הנפש. מטפלים שמורשים להגדיר את עצמם כפסיכולוג קליני או כפיסכולוגית קלינית, הם פסיכולוגים שסיימו לימודי פסיכולוגיה במוסד לימודים מוכר ושרשומים בפנקס הפסיכולוגים של משרד הבריאות. משמעות הדבר שבמדינת ישראל כדי לספק טיפול פסיכולוגי נדרש אישור ההסמכה ע"י המדינה.


איזו הכשרה נדרשת לפסיכולוגים?

לימודי הפסיכולוגיה אותם עוברים פסיכולוגים קליניים מורכבים מתואר שני או שלישי וסיומם בהצלחה. לימודים אלו נמשכים כ-5 שנות לימוד (במסלול המהיר), אך בהחלט יכולים להמשך יותר. לאחר הלימודים, הפסיכולוגים נדרשים להתמחות בכדי להשיג מומחיות באחד מהתחומים הבאים:

  1. פסיכולוגיה קלינית

  2. פסיכולוגיה חינוכית

  3. פסיכולוגיה חברתית-תעסוקתית ארגונית

  4. פסיכולוגיה שיקומית

  5. פסיכולוגיה התפתחותית

  6. פסיכולוגיה רפואית

בתום ההתמחות, הפסיכולוגים נדרשים להיבחן במבחן רישוי מקצועי. רק לאחר שעברו בהצלחה את מבחן הרישוי הם רשאים להגדרה של פסיכולוג מומחה בתחום שבחר, ועל פי הגדרות החוק מותר להם לעסוק רק בהתמחותו זו.


משך ההתמחות לפסיכולוגיה קלינית היא כ-4 שנים. במהלך שנות ההתמחות, עוסקים הפסיכולוגים במתן טיפול נפשי ובאבחון בעיות נפשיות ומאפייני אישיות. ההתמחות הקלינית למעשה מובחנת מהתמחויות אחרות בפסיכולוגיה בשל ההכשרה המקיפה בעולם בריאות הנפש, במגוון של נושאים נפשיים שבהן עוסקים הפסיכולוגים.


באילו תחומים מתמחים הפסיכולוגים הקליניים?

#1 הפרעות ובעיות נפשיות

פסיכולוגים קליניים מתמחים במגוון הפרעות וקשיים נפשיים נפוצים כמו: דיכאוןחרדה, פוביה וכדומה. מדובר גם בהפרעות אישיות שונות כמו: דיכאון דו-קוטבי (מאניה-דיפרסיה) והפרעות נוספות. היכרות מעמיקה עם הפרעות הנפש והאישיות מספקת לפסיכולוגים הקליניים הבנה נרחבת של מנעד הקשיים הנפשיים ואופיים. כך הפסיכולוגים יודעים איך לטפל בהם ומה מקורם בנפש ובגוף.  

#2 אבחון

לפסיכולוגים קליניים יש את הידע והניסיון לבצע מבחנים פסיכולוגיים מגוונים על מנת להגיע לדיאגנוזה (אבחנה) פסיכולוגית. ההתמחות, הניסיון והידע הלימודי מאפשרים לפסיכולוגים הקליניים לאשר ולספק אבחנה פסיכולוגית ולספק את הטיפול הנפשי המתאים.


#3 פסיכותרפיה וטיפול פסיכולוגי

לצד האבחון, ישנו גם ממד הטיפול. הפסיכולוגים הקליניים הם מומחים בעלי הכשרה מקיפה ביותר בתחום הפסיכותרפיה. משמעות המושג "פסיכותרפיה" הוא למעשה "פסיכה" - נפש ו"תרפיה" - טיפול. הפסיכותרפיה היא למעשה הפעולה הטיפולית עצמה. הפסיכולוגים הקליניים הם בעלי ההכשרה המקיפה בגישות טיפוליות נרחבות, כאשר הפסיכולוגים יכולים להתאים את אופי הטיפול לבעיה ולצרכים של המטופלים.

מה ההבדל בין פסיכולוגים קליניים לבין פסיכיאטרים?

פסיכולוגיה היא לא פסיכיאטריה, למרות שישנן נקודות השקה בין המקצועות ההבדל ביניהם ניכר. הפסיכיאטרים גם עוסקים באבחנה ובטיפול, אך תחום התעסקותם באוריינטציה רפואית. פסיכיאטרים רשאים לספק טיפול תרופתי, על בסיס האבחנה. ברמת האבחון פסיכיאטרים מבצעים מבחנים פסיכולוגיים שונים לצד מבחנים רפואיים שונים, כולל בדיקות במכונים רפואיים גרידא.

הקשר בין גוף לנפש כמובן מאוד הדוק. בגישה הפסיכיאטרית ניגשים תחילה מהכיוון של הגוף. הפסיכולוגים הקליניים ניגש לאבחון ולטיפול מהכיוון של הנפש. במקום טיפול תרופתי, עוסקים הפסיכולוגים בטיפול נפשי באמצעות פסיכותרפיה ושיחות. מבחר הגישות הטיפוליות של הפסיכולוגים הקליניים מגוון ורחב ביותר.

מה ההבדל בין פסיכולוגים קליניים לבין מקצועות התרפיה

מה ההבדל בין פסיכולוגים קליניים לבין מקצועות התרפיה והטיפול האחרים? כאמור, גם במקצועות התרפיה השונים (מטפלים באומנותביבליותרפיה, דרמה תרפיה, וכדומה) ישנו טיפול נפשי רחב היקף. מטפלים רגשיים יכול להציע למטופל התמודדות נפשית מעמיקה ויעילה עם בעיות נפשיות שונות, קשיים רגשיים ונפשיים והתמודדות עם נקודות ממוקדות.

עדיין ישנם הבדלים ניכרים בין מקצועות התרפיה והטיפול הרגשי לבין פסיכולוגים ופסיכולוגים קליניים.

  • הבדל מהותי בהכשרה - ההכשרה הרבה יותר קצרה בתחומי התרפיה. לרוב מספיק תואר שני בתחום, בעוד הפסיכולוג הקליני עובר מסלול לימודים ארוך עם התמחות ומבחן רישוי.

  • הבדל בגישה ותחומי אחריות - הגישה התרפיסטית ניגשת להתמודדות בטיפול דרך הצד הנפשי, ולרוב מתמקדת באופן מצומצם יותר בצדדים הרגשיים בלבד. פסיכולוגים קליניים ניגשים מהצד הנפשי והאבחנתי גם יחד.

  • הטיפול הפסיכולוגי עוסק באופן נרחב ומקיף בהבניות הנפש, בעולם האבחנות הנפשיות והאישיות, וכן גם בטיפול הנפשי.

בהבדלים בין פסיכולוגים, לפסיכולוגים קליניים, לפסיכיאטרים ולמטפלים רגשיים משתלבים גם העובדים הסוציאליים בהתמחויות השונות, כולל עובדים סוציאליים קליניים.


סוד הצלחת הטיפול הוא בחיבור ובכימיה האנושית עם המטפלים, הפסיכולוגים, העובדים הסוציאליים, המטפלים הרגשיים ובעצם האנשים שמלווים אותנו. התקשרו ונעזור לכם למצוא את החיבור שמתאים.



> > דברו איתנו או התקשרו 077-5215080, ונעזור לך למצוא את המאצ' למטפלים מומלצים באזור שלכם.




bottom of page