top of page
  • תמונת הסופר/תמומחי בקשר לטיפול

טיפול פסיכולוגי להורים לילדים עם צרכים מיוחדים

עודכן: 6 באוג׳ 2022

ענת שץ – פסיכולוגית חינוכית מומחית ומטפלת זוגית ומשפחתית

אליפלט

מילים: נתן אלתרמן לחן: סשה ארגוב

נזמר נא את שיר אליפלט ונגידה כולנו בקול: כאשר עוד היה הוא רק ילד, כבר היה הוא ביש גדא גדול. בו שכנים ושכנות דיברו דופי ואמרו שום דבר לא יועיל – אליפלט הוא ילד בלי אופי, אין לו אופי אפילו במיל.

אם גוזלים מידיו צעצוע, הוא נשאר מבולבל ומחייך, מחייך מבלי דעת מדוע, וכיצד ובשל מה זה ואיך. ונדמה כי סביבו, זה מוזר, אז דבר מה התרונן כה ושר. בלי מדוע ובלי כיצד, בלי היכן ובלי איך ולמה, בלי לאן ומאיזה צד, בלי מתי ובלי אן וכמה. כי סביב ככינור וחליל מנגינה מאירה, מצלצלת. אם נסביר לך מה זה יועיל, איזה ילד אתה אליפלט.


המלצה לטיפול זוגי משפחתי להורים לילדים עם צרכים מיוחדים, בקשר לטיפול
ילדים עם צרכים מיוחדים זו התמודדות לילדים, להורים ולמשפחה

ילד עם צרכים שונים

ילד עם צרכים שונים נגדיר כילד שמתקשה באופן קבוע להסתגל למציאות אם זה המשפחתית ואם זה החינוכית- גן, בית ספר וכו. הוא מתקשה לעשות זאת ללא עזרה של האחר למשל ללא התערבות של הוריו, יחסיו עם אחיו אינם מתאפשרים. וכמו כל ילד גם הוא משפיע על המערכת המשפחתית כולה למשל על מצבה הכלכלי של המשפחה או על תחושת הסיפוק המשפחתי. האבחנות של ילד שכזה יכולות להיות אבחנות שונות: מילד הנמצא על הספקטרום האוטיסטי ועד ילד מחונן.

אליפלט הוא הגיבור שבשיר "אליפלט" של אלתרמן, שבסוף השיר מקריב את חייו. הוא האחר, התם שהעולם מנצל אותו, ה"פרייר" שהחברה לועגת לו, אשר בילדותו דברו בו דופי והוא מתנהג שונה מהמצופה.

"אם גוזלים מידו צעצוע הוא נשאר מבולבל ומחייך מחייך בבלי דעת מדוע וכיצד ובשל מה זה, ואיך "

נראה כי החברה מסתכלת על אליפלט מילדותו בזלזול וברחמים. בגן גזלו מידיו צעצועים, בבית הספר אולי הציקו לו.. החברה לא מנסה – להיכנס לראשו, להבין איך נראה העולם מעיניו, להזדהות עם מצוקותיו. הכל אצלו "בלי מדוע ובלי כיצד, בלי איך ולמה". לעיתים קרובות סביר שהוא ניסה להוכיח את עצמו, להיות אחד מכולם.

ולגבי ההורים של אליפלט כזה או אחר הם לעיתים קרובות נוטים להאשים את עצמם על אופן הטיפול שלהם בילדם לפני שהם הבינו את קשייו. הם חווים אשמה על התקופה שבה התקשו להבין שמדובר בילד עם צרכים שונים, שצריך לדייק עבורו יותר את הסביבה. אשמים על כך שבתחילה חשבו למשל שכשיש לו טיקים הוא עושה את זה במתכוון על מנת לקבל תשומת לב, ולכן ניסו אז לשנות את התנהגותו בכל דרך.

גורמים בסביבה לעיתים נוטים לראות בגישות של ההורים ובהתנהגותם את המקור להתנהגות של ילדם אם רק הייתם שמים לו יותר גבולות… אם רק הייתם יותר רכים איתו.. . הורים רבים לילדים בעלי צרכים אחרים גם לאחר שילדם קבל אבחנה של תסמונת נוירולוגית כזאת או אחרת עדיין נוטים להאשים עצמם על היותם הורים "לא טובים". בפגישות עם ההורים חשוב בטיפול לעזור להם בעיבוד ובהבנה של רגשותיהם אל מול ילדם, ואת התנסויותיהם איתם. יש לתמוך בהם בעיבוד של נושאים אישיים אשר נוכחות הילדים מעלה אותם בעוצמה יתרה, במטרה לסייע להם להשיג תחושה רבה יותר של אובייקטיביות ומודעות כהורים.


מטרה היא הסתגלות של המשפחה

המטרה היא הסתגלות של המשפחה, ההורים והאחים של הילד. אומנם הספרות מתייחסת לשלבים מובנים בהסתגלות ההורית בטיפול נראות הדרכים המיוחדות של כל משפחה. לעיתים ההסתגלות של המשפחה היא זמנית ולאחריה מתרחש משבר ושוב השלמה עם מה שיש ומה שאין. יש תקופות בהן נראית חוסר התקדמות ואף רגרסיה ובדיעבד לעיתים תקופה זו מהווה אינקובציה להבנה אחרת, חדשה , שתאפשר למשהו חדש לנבוט ולהתפתח במשפחה.

ועל כן אני ממליצה בחום למשפחות שלא יהיו לבד עם ההתמודדות שתוארה לעייל ולשם כך עליהם לחפש את הטיפול הפסיכולוגי המתאים באמצעות פסיכולוג שילווה את המשפחה, יעזור לה לגייס את המשאבים הנפשיים, החינוכיים, הרגשיים. זאת על מנת לייצב במשפחה איכות חיים ותקשורת חיובית בין כל בני המשפחה בזכות הילד עם הצרכים השונים.

bottom of page